Kia Niro EV kini di Korea, tiba di Eropah akhir 2018

Kia Niro EV kini di Korea, tiba di Eropah akhir 2018

Kia Niro EV telah pun mula dijual di Korea Selatan hujung minggu baru-baru ini dan berjaya menerima pra-tempahan sebanyak lebih 5,000 unit sejak tempahannya bagi pasaran domestik ini dibuka pada Februari lalu.

Niro EV diletakkan bersama varian hibrid dan plug-in hybrid Hyundai termasuk Hyundai Kona EV yang kini mencapai lebih 200,000 unit yang terjual diperingkat global sejak 2016. Secara keseluruhan, sebanyak 65,000 unit telah terjual di Eropah, di mana Niro EV bakal dipasarkan di sana pada akhir tahun ini.

Ini merupakan kereta elektrik global kedua Kia selepas Soul EV, dijanakan oleh motor 204 PS/395 Nm, dengan pek bateri lithium-polymer 64 kWh. Ia mampu memacunya sehingga 450 km dalam julat pengecasan tunggal, dan pengecasan hingga 80% menerusi pengecas pantas 100 kW hanya mengambil lebih kurang 54 minit. Manakala versi yang kurang sikit kuasanya dengan penggunaan bateri lithium-polymer 39.2 kWh bakal ditawarkan kemudian.

Kia Niro EV kini di Korea, tiba di Eropah akhir 2018

Niro EV mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam 7.8 saat, dan Kia berkata ia turut memberikan kestabilan dan keseronokan pemanduan, hasil pusat graviti yang rendah. Pek bateri ditempatkan di bahagian bawab badan iaitu di lantai but. Ruang but pula mencecah 451 liter.

Pada bahagian luar, versi EV ini boleh dibezakan dengan model hibrid dan plug-in hybrid melalui gril yang tertutup, bersama soket pengecas, serta bukaan udara pada bawah bampar yang direka semula dengan kemasan warna hijau dan lampu nyalaan siang LED berbentuk tajam. Kemasan hijau tadi turut digunakan pada bahagian bawah bampar, manakala side skirt pula kelihatan lebih sporty, bersama rim 17-inci baharu.

Di dalamnya, ia menampilkan kemasan biru yang sama seperti di bahagian luaran, sementara rekaan pada konsol tengah telah diringkaskan bagi menempatkan tombol shift-by-wire. Untuk aspek keselamatan, kenderaan elektrik ini masih mengekalkan segala ciri yang ada pada model Niro yang lain, termasuk Front Collision Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Smart Cruise Control (SCC), Driver Attention Warning (DVA) dan Back Collision Warning (BCW).

GALERI: Kia Niro Hybrid

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required