Honda Civic i-DTEC kini auto 9-kelajuan di Eropah

Honda Civic i-DTEC kini auto 9-kelajuan di Eropah

Di pasaran Eropah, Honda Civic dengan enjin 1.6 liter i-DTEC diesel kini turut didatangkan dengan transmisi automatik sembilan-kelajuan. Honda berkata, transmisi ini mampu memberikan pengalihan gear yang lebih lancar, malah turut memberikan penjimatan bahan api sekitar 24.4 km/l mengikut ujian NEDC terkini.

Ditawarkan untuk semua gred dan bagi kedua-dua model empat-pintu sedan dan lima-pintu hatchback, ini merupakan kali pertama gabungan enjin diesel dan kotak gear automatik ditawarkan pada Civic. Civic Hatchback yang diperkenalkan di Eropah awal tahun lalu ditawarkan dengan dua enjin petrol turbo; 1.0 liter tiga-silinder dan 1.5 liter empat-silinder. Pilihan kotak gear termasuk manual dan automatik CVT enam-kelajuan.

Enjin 1.6 liter i-DTEC mampu menghasilkan 120 PS pada 4,000 rpm dan tork 300 Nm pada 2,000 rpm. Dengan gabungan 9AT, Civic lima-pintu ini mampu dipacu dari 0-100 km/j mengambil masa hanya 11 saat, dan kelajuan tertinggi yang boleh dicapai ialah 200 km/j. Penjana kuasa baharu ini juga dicatatkan mampu memberikan emisi CO2 yang rendah iaitu sekitar 108 g/km (sedan) dan 109 g/km (hatchback).

Honda Civic i-DTEC kini auto 9-kelajuan di Eropah

Honda berkata dengan peralihan gear yang lebih luas, automatik torque converter sembilan-kelajuan ini memang cukup enjimatkan – dengan nisbah gear pertama yang sangat rendah, ia mampu memberikan perhantaran yang lebih lancar dan berkuasa. Sementara dengan nisbah gear yang lebih tinggi dapat memastikan kelajuan enjin rendah sewaktu peluncuran, sekaligus mengurangkan penggunaan bahan api dan bunyi bising.

Bergantung pada kelajuan enjin dan aplikasi pendikit, transmisi juga berkeupayaan untuk ‘melangkau’ gear dengan respon yang lebih pantas, sebagai contoh untuk menurunkan gear dari sembilan ke gear lima atau dari tujuh ke empat, dengan tambahan penuruhan ke gear-satu dan gear dua.

Enjin terkini Honda 1.6 liter i-DTEC ini menampilkan piston keluli tiruan untuk mengurangkan kehilangan penyejukan dan ‘super plateau honing’, yang menurunkan tahap geseran antara piston dan lubang silinder bagi membolehkan pergerakan omboh yang licin dan meningkatkan ciri-ciri haus jangka panjang bagi enjin.

Honda Civic i-DTEC kini auto 9-kelajuan di Eropah

Turbo yang disemak semula ini menampilkan rekabentuk muncung yang berubah-ubah dan kelajuan putarnnya dikawal dengan tepat oleh elektronik kereta, mengurangkan lag dan memberikan gabungan optimum bagi tarikan rendah hingga pertengahan dan kelajuan tinggi. Kehilangan tenaga dari sistem ini adalah lebih rendah berbanding enjin i-DTEC sebelum ini, hasil rekaan pemampat bahary dalam pengecas turbo. Semua naik taraf ini sekaligus mampu menyumbang kepada peningkatan penjimatan bahan api.

i-DTEC juga antara enjin pertama yang secara rasminya diuji menerusi prosedur Emisi Pemanduan Sebenar (RDE) untuk mengesahkan tahap emisi zarah dan NOx. Penjana kuasa diesel kini mempunyai sistem NOx Storage Converter (NSC) dengan densiti sell prosesan tertinggi, yang mampu mempercepatkan penukaran dan mengurangkan emisi.

Penapis zarah bersalut perak pula mampu meningkatkan kecekapan pembakaran bahan zarah, memanjangkan ketahanan komponen ekzos, kerana pengeluaran haba yang lebih pendek dalam penapis tertentu.

Civic Hatchback diproduksi di kilang Honda di Swindon, UK, sementara sedan pula terus dikeluarkan di Turki untuk pasaran Eropah. Malahan, kombinasi i-DTEC-9AT ini juga ditawarkan pada model CR-V di Thailand.

GALERI: Honda Civic Hatchback 2017 pasaran Eropah

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required