Honda Civic hatchback 2017 bakal tampil perdana di Eropah – 1.0L, 1.5L VTEC Turbo dan 1.6 i-DTEC diesel

2017-honda-civic-hatchback-for-europe-1-e1474252558124

Berikutan pendedahan Honda mengenai Civic hatchback yang dibina di kilang Honda Swindon, UK, bagi model pasaran Eropah yang bakal melakukan penampilan perdana di Paris Motor Show hujung bulan ini, ia akan menampilkan dua enjin petrol pengecas turbo iaitu 1.5L empat-silinder dengan kuasa 180 hp (unit bagi Civic sedan di Malaysia mampu menghasilkan kuasa 173 PS dan 220 Nm) dan terbaharu, 1.0L tiga-silinder (127 hp).

Sementara enjin sedia ada 1.6L turbodiesel juga masih dalam barisan yang akan diperkenalkan ini, namun dijangka prestasi dan emisinya akan mengalami peningkatan. Untuk Eropah, ia ditawarkan dengan pilihan manual enam-kelajuan dan CVT.

Di bahagian dalamnya, Civic hatchback ini turut menampilkan tempat duduk belakang yang boleh dilipat secara nisbah 60:40, dengan posisi ini, ia mampu memberikan lebihan kapasiti bagi ruang penyimpanan barang di belakang iaitu 478 liter. Ia juga menawarkan tiga pilihan sistem audio untuk dipilih, dengan empat, lapan atau 11-pembesar suara. Semua sistem audio ini akan dipadankan dengan unit infotainmen tujuh-inci termasuk dengan sambungan peranti mobiliti Apple CarPlay dan Android Auto.

Antara fungsi bantuan pemanduan yang ditawarkan bagi Civic hatchback ini termasuklah kawalan kelajuan adaptif, bantuan kekal lorong, amaran perlanggaran hadapan, informasi titik buta dan sistem brek elak perlanggaran.

Civic hatchback binaan UK ini bakal dieksport ke lebih 70 buah negara di seluruh dunia, malah penghantaran pertamanya telah pun tiba di Amerika Utara. Model ini juga akan diproduksi di Thailand, iaitu untuk pasaran ASEAN.

Pada akhir Ogos lalu, ia telah pun dipamerkan di Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2016 dan mungkin juga akan dipasarkan di negara tersebut. Namun buat masa ini, Honda Malaysia belum lagi merancang untuk membawa masuk model ini ke pasaran tempatan. Tetapi mereka menyatakan adalah tidak mustahil untuk membawa Civic hatchback ke Malaysia sekiranya terdapat permintaan yang tinggi dari orang ramai.

Sementara menantikan debaran bagi menyaksikan galeri foto penuh dan perinciannya apabila ia dipamerkan di Paris tidak lama lagi, sila baca ulasan pandu uji kami mengenai model sedan Honda Civic 2016 yang dilenjan di Sabah baru-baru ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required