GIIAS 2018: Wuling pertonton SUV yang akan masuk Indonesia, asas daripada Baojun 350 pasaran China

GIIAS 2018: Wuling pertonton SUV yang akan masuk Indonesia, asas daripada Baojun 350 pasaran China

Dua pengeluar kenderaan dari China iaitu Dongfeng dan SAIC-GM-Wuling memasuki pasaran China dengan langkah yang berbeza. Wuling memilih untuk menembusi pasaran yang lebih besar dan menaik melalui model MPV, manakala Dongfeng pula, melalui jenama DFSK (Sokon) memilih model SUV Glory 580 yang lebih besar sebagai produk utama.

Selepas MPV Confero dan Cortez, Wuling juga nanti mungkin akan memperkenalkan model SUV. Ini kerana syarikat itu telah membawa sebuah model SUV ke pameran Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2018, dan ia adalah sebuah model yang diasaskan daripada Baojun 530 pasaran China – juga merupakan produk keluaran SAIC-GM-Wuling.

Baojun 530 dilancarkan di China Mac lalu, dan ia merupakan sebuah kenderaan lima tempat duduk dengan ukuran 4,655 mm panjang dan 1,835 mm lebar – hampir sama dengan DFSK Glory 580. Sama seperti Hyundai Santa Fe terbaru, lampu paling atas pada bahagian depan SUV Wuling ini hanya adalah untuk lampu siang LED, manakala lampu utama pula terletak di bawah.

Di pasaran China, Baojun 530 ditawarkan dalam lapan varian dengan piihan enjin 1.8 liter NA atau 1.5 liter turbo yang dipadankan bersama transmisi manual dan automatik enam kelajuan, atau klac berkembar. Pilihan enjin petrol 1.8 NA dan 1.5 turbo ini sama dengan pilihan yang disediakan bagi Glory 580. Kuasa juga hampir sama iaitu sekitar 147 hp dan 230 Nm tork. SUV pacuan roda hadapan ini dilengkapi dengan stereng EPS, suspensi depan McPherson dan suspensi belakang independent.

Kelengkapan lain yang diberikan adalah termasuk brek ABS, EBD, BA, ESC, Hill Hold COntrol, brek parkir elektronik, pengesan jarak depan dan belakang, kamera undur, sistem pemerhati tekanan tayar, enam beg udara, sistem masuk tanpa kunci dan butang pemula enjin, cruise control, skrin sesentuh lapan inci dengan navigasi serta sistem bunyi Harman Infinity.

Di China, Baojun 530 dijual pada harga bermula RMB 75,800 (RM45,162) hingga RMB 115,800 (RM68,994). Walaupun begitu, spesifikasi penuh untuk kenderaan yang akan diperkenalkan di Indonesia masih belum disiarkan dan kajian sedang dijalankan. Menurut wakil Wuling, SUV ini masih belum bersedia untuk pelancaran pada tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required