GIIAS 2017: Wuling Confero – MPV yang jadi model pertama hasil kerjasama SAIC-GM-Wuling di Indonesia

GIIAS 2017: Wuling Confero – MPV yang jadi model pertama hasil kerjasama SAIC-GM-Wuling di Indonesia

Pasaran MPV bajet di Indonesia mempunyai saingan baru selain daripada Mitsubishi Expander, iaitu Wuling Confero. Ini adalah sebuah model pertama hasil kerjasama SAIC-GM-Wuling di kilang yang memulakan operasi bulan lalu di Cikarang, Indonesia. Kilang tersebut memakan pelaburan sebanyak USD700 juta dan merupakan kilang kerjasama GM yang pertama di luar China, dengan kapasiti pengeluaran 120,000 kenderaan satu tahun.

Dalam bahasa Latin, Confero adalah bermaksud “membawa bersama”, dan dianggap berpadanan untuk sebuah MPV keluarga. Tujuh varian ditawarkan, dengan harga dari RP128.8 juta (RM41,433) hinggalah Rp165.9 juta (RM53,365) untuk model paling tinggi Confero S LUX+.

Semua varian Confero ini dikuasakan oleh enjin petrol 1.5 liter dengan kemampuan 107 hp dan 142 Nm tork di antara 3,800 hingga 4,400 rpm. Enjin DOHC DVVT empat silinder ini dipadankan dengan kotak gear manual lima kelajuan dan tiada pilihan untuk transmisi automatik. Kuasa disampaikan ke roda belakang, seperti Toyota Avanza.

Ukuran Wuling Confero adalah 4,530 mm panjang manakala lebarnya pula 1,691 mm, dan ini menjadikan ia 74 mm lebih panjang dan 44 mm kurang lebar berbanding Honda BR-V. Jarak roda pula agak panjang iaitu 2,720 mm (di tengah antara BR-V dan Expander), dan terdapat pilihan untuk tujuh tempat duduk (dua tempat duduk berasingan di baris kedua) atau lapan tempat duduk (susun atur 2-3-3).

Antara kelengkapan lain yang ada pada Wuling Confero termasuk rim aloi 15 inci, pembuka pintu dan tingkap but kawalan jarak jauh, soket USB di tempat duduk baris kedua, pembuka tempat mengisi minyak elektrik (butang di papan pemuka), sistem pemerhatian tekanan angin tayar, pengesan jarak depan dan belakang, dua beg udara, serta brek ABS dan EBD.

Berbanding Toyota Avanza, Daihatsu Xenia, Suzuki Ertiga dan Honda Mobilio, Wuling Confero mempertaruhkan ruang dan harga, yang hampir dengan kereta MPV mesra alam kos rendah (LCGC) lebih kecil seperti Toyota Calya dan Daihatsu Sigra.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required