Mitsubishi Expander didedah sebelum GIIAS 2017 – 1.5 liter, 7-tempat duduk, saingan terus Honda BR-V

Mitsubishi Expander didedah sebelum GIIAS 2017 – 1.5 liter, 7-tempat duduk, saingan terus Honda BR-V

Setelah menyiarkan teasernya minggu lalu, hari ini Mitsubishi telah mendedahkan imej penuh MPV mampu milik baharunya yang bakal diperkenalkan pada Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2017 bulan hadapan. Belum lagi diberi nama rasmi, tetapi kami menggelarnya Mitsubishi Expander, menurut laporan spekulasi sebelum ini.

Ia sebuah kenderaan yang direka dengan bentuk gagah seperti sebuah SUV, tetapi mempunyai praktikaliti seperti sebuah MPV termasuk mampu memuatkan sehingga tujuh orang penumpang, dan bakal dijual pada harga kompetitif – ciri-ciri ini sahaja sudah menampakkan ia bakal menyerang terus Honda BR-V dalam pasaran.

Model produksi ini nampaknya mengekalkan rupa dari model konsepnya, digelar XM Concept yang didedahkan pada GIIAS tahun lalu. Ia masih lagi diberikan muka Dynamic Shield Mitsubishi dengan elemen X, lampu nyalaan tirus bersambung terus dengan gril hadapan, manakala lampu hadapan sebenar serta isyarat diletakkan pada kedua-dua sisi bampar (seperti rekaan pada Hyundai Kona).

Mitsubishi Expander didedah sebelum GIIAS 2017 – 1.5 liter, 7-tempat duduk, saingan terus Honda BR-V

Garis-garis sisi badan juga kelihatan hampir seiras dengan model konsep sebelum ini, bersama ‘otot-otot’ yang diberikan pada kesemua ruang roda. Elemen hitam pada tingkap-tingkap sisi SUV ini bersambung dengan kemasan hitam pada tiang-D dan cermin belakang bagi memberikan efek seakan bumbungnya terapung. Namun, model produksi ini tidak diberikan rel bumbung, menampakkan sedikit imej kurang lasak.

Rekaan dari model konsep terus dibawa ke bahagian belakang di mana imej X jelas terpampang pada pintu tailgate, tetapi ia kurang diserlahkan kerana tidak diberikan warna hitam pada bahagian berkenaan. Bampar pada model produksi ini juga direka dengan rekaan yang lebih masuk akal berbanding dari model konsep.

Menurut Mitsubishi, MPV ini direka bagi memuaskan hati pemilik-pemilik MPV kecil di Indonesia – yang kini mempunyai permintaan yang sangat tinggi. Ia mampu memuatkan sehingga tujuh orang penumpang dalam keadaan selesa bersama ruang kargo yang agak memuaskan, dakwa jenama berkenaan lagi.

Mitsubishi Expander didedah sebelum GIIAS 2017 – 1.5 liter, 7-tempat duduk, saingan terus Honda BR-V

Kabin MPV ini juga direka dengan konfigurasi tempat duduk bervariasi bagi memaksimakan penggunaan ruang, serta tempat duduk baris ketiga direka bersama akses yang mudah dan juga ruang kargo yang besar – rekaan yang menerapkan semangat hasil kerja “monozukuri” masyarakat Jepun.

Mitsubishi hanya menyatakan MPV generasi baharu ini bakal dijana oleh enjin 1.5 liter MIVEC, dipadankan dengan kotak gear manual atau automatik. Perincian lanjut berkenaan unit janakuasa ini mahupun sistem mekanikal lain masih lagi belum diumumkan. Namun, sebelum orang ramai menanyakan soalan “boleh panjat Genting ke tidak?”, jenama berkenaan terlebih dahulu menegaskan ia sebuah kenderaan yang boleh diharap ketika mendaki bukit walaupun dengan tujuh orang penumpang di dalamnya.

MPV serba baharu Mitsubishi ini akan dihasilkan di kilang baharu jenama berkenaan yang terletak di Bekasi, Jawa Barat. Ia akan dilancarkan pada pasaran Indonesia sekitar September tahun ini, manakala nama rasminya hanya akan diumumkan pada GIIAS 2017 nanti.

GALERI: Mitsubishi XM Concept di GIIAS 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required