MPV ala-SUV dari model konsep Mitsubishi XM bakal digelar Expander, dieksport ke Eropah – laporan

MPV ala-SUV dari model konsep Mitsubishi XM bakal digelar Expander, dieksport ke Eropah – laporan

Sebelum ini, MPV mampu milik Mitsubishi yang dihasilkan susulan model konsep XM telah pun ditemui sedang diuji di Indonesia. Disebabkan tiada maklumat berkenaan namanya, jadi kami menggelarnya dengan nama Mitsubishi XM. Namun, menurut laporan dari KompasOtomotif, versi produksi MPV berkenaan bakal digelar Mitsubishi Expander, dan ia bakal didedahkan pada Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2017 yang bakal berlangsung pada Ogos ini.

Media dari Indonesia tersebut turut menyatakan bahawa “Mitsubishi Expander” bukan sahaja akan di jual di Indonesia, malah MPV tujuh-tempat duduk itu turut akan dieksport ke Eropah. Namun, Mitsubishi enggan mengulas berkenaan spekulasi nama “Expander” berkenaan. KompasOtomotif juga turut melaporkan MPV ini bakal ditawarkan sekurang-kurangnya dalam sembilan varian.

MPV mampu milik di Indonesia merupakan pasaran yang agak rancak dengan saingan model-model yang agak kuat sedia ada seperti kembar Toyota Avanza dan Daihatsu Xenia, Honda Mobilio dan BR-V, serta Suzuki Ertiga. Namun, ini tidak menghalang untuk Mitsubishi membuat sasaran tinggi sehingga kepada 20% bahagian pasaran dalam segmen tersebut memandangkan MPV baharu ini merupakan antara model yang paling ditunggu-tunggu.

Tidak hairan mengapa MPV ini sangat ditunggu, kerana sememangnya Mitsubishi bakal menghidangkan sesuatu yang berbeza pada penggayaan “Expander” ini.

Model konsep XM sebelum ini menampilkan muka signatur Dynamic Shield Mitsubishi, dengan lampu hadapan tirus, gril besar dengan elemen-X berwarna hitam, serta bampar hadapan yang agak agresif. Setiap ruang roda diberikan elemen flare bagi menampakkan imej gagah seakan sebuah SUV. Bahagian berwarna hitam dibelakang pula direka menyamai eX Concept yang muncul di Tokyo 2015.

MPV ala-SUV dari model konsep Mitsubishi XM bakal digelar Expander, dieksport ke Eropah – laporan

Walau bagaimanapun, imej versi prototaip yang sedang diuji di Indonesia sebelum ini dilihat tidak begitu dramatik seperti model konsepnya, namun, masih mengekalkan banyak ciri-ciri yang sama. Mukanya masih lagi diberikan lampu hadapan tirus dan juga bampar bersegi, serta rekaan pada fender hadapan masih kelihatan bersama garisan signturnya.

Percaturan Mitsubishi kali ini dilihat agak bijak dengan mengambil konsep seperti yang dilakukan oleh Honda terhadap BR-V – menghasilkan MPV mampu milik tujuh tempat duduk dengan rekaan ala-SUV yang garang, menenggelamkan imej bosan MPV dalam segmennya. Jika model ini mendarat di Malaysia, adakah ia akan sepanas BR-V?

GALERI: Mitsubishi XM di Concept IIMS 2017

GALERI: Foto rasmi Mitsubishi XM Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required