GIIAS 2016: Mitsubishi XM membuat penampilan sulung global, MPV saingan kepada Avanza, Mobilio

Mitsubishi_XMConcept-2

Hari ini bermulanya pembukaan bagi pameran Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2016, yang belangsung di pusat persidangan ICE di BSD City, 35 km dari pusat kota Jakarta. Pameran berkenaan, yang disokong oleh persatuan pengeluar kenderaan Gaikindo (sama seperti MAA di Malaysia) telah dilancarkan oleh Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla dan akan dibuka kepada umum bermula esok.

Model pertama yang ingin diketengahkan dari pameran ini, Mitsubishi XM, merupakan sebuah kenderaan konsep yang pernah kami paparkan minggu lalu. Hari ini, ia membuat penampilan sulung peringkat globalnya sempena pameran berkenaan. Gabungan X dan M pada namanya diambil daripada perkataan ‘crossover’ (bagi huruf X) dan M pula dari perkataan MPV. Daripada pemilihan nama ini, agak jelas jenis kenderaan yang ingin dibangunkan oleh Mitsubishi.

Ia ingin menemukan ketangkasan sebuah SUV dengan kepelbagaian penggunaan sebuah MPV. Ia berkemungkinan besar menjadi cerminan kepada penawaran MPV peringkat rendah yang sangat popular di Indonesia, antaranya melalui model-model seperti Toyota Avanza (dan juga Daihatsu Xenia), Suzuki Ertiga dan Honda Mobilio. Ia dijangka akan mengikut jejak langkah yang sama ketika Honda memberkenalkan model BR-V sebelum ini; sebuah MPV tujuh tempat duduk, dalam konfigurasi tiga baris.

Model konsep Mitsubishi XM menampilkan reka bentuk bahagian depan Dynamic Shield baharu, dengan lampu utama tirus yang dipadankan dengan rekaan gril hitam yang besar. Bahagian lengkungan tayarnya yang timbul, serta garis sisi badan yang ketara menampakan mirip sebuah SUV. Namun, reka bentuk di bahagian atas, dengan D-pillar yang tidak ketara, memberikannya imej sebuah MPV.

Walaupun belum berpeluang meninjau bahagian kabin dalamannya secara terperinci, Mitsubishi menyatakan tempat duduk tiga barisnya diletakkan pada kedudukan yang optimal untuk memberikan keselesaan. Selebihnya, papan pemuka horizontal dengan tona warna hitam dan putih, dengan konsol tengah yang sedikit tinggi, memberi sentuhan tersendiri pada Mitsubishi XM ini.

Tiada maklumat teknikal diberikan setakat ini, namun jika merujuk laporan tempatan, ada menyebut Mitsubishi akan menggunakan platform baharu bagi versi produksinya kelak. Ia diramal akan menggunakan sistem pacuan hadapan dan dikuasakan oleh enji 1.5 liter petrol (tiada pilihan bagi diesel atau 4WD).

“Kenderaan ini direka untuk perjalanan jauh, dengan keupayaan untuk melalui permukaan jalan yang teruk dan juga banjir, dengan adanya jarak kelegaan tanah yang luas,” memetik kata Pengurus Besar Bahagian Rekabentuk MMC, Tsuneihiro Kunimoto kepada akhbar Kompas.

?Gaikindo Indonesia International Auto Show 2016?
?MITSUBISHI XM Concept?
This small crossover MPV concept car offers safe, comfortable and enjoyable ride to everyone.
Check out the concept video debut to the world at the Gaikindo Indonesia International Auto Show 2016 (Public days:Aug.12-21, 2016).
?Learn more
http://www.mitsubishi-motors.com/en/events/motorshow/2016/ims2016/

#GIIAS2016

Posted by Mitsubishi Motors on Thursday, 11 August 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required