SPYSHOT: Proton menguji lagi MPV Suzuki Ertiga

cougs-proton-suzuki-ertiga-2_BM

Kami telah menyiarkan imej spyshot pertama Suzuki Ertiga yang diuji oleh Proton di atas jalan raya Malaysia. MPV yang dibalut dengan pelekat penyamaran tersebut dikenal pasti berdasarkan trade plate “B 458 A” milik Proton yang digunakan.

Minggu ini kami menerima lagi imej spyshot Ertiga yang sama diuji minggu lalu, kini dengan pelakat bermotif pusaran pada bahagian lampu belakangnya bertujuan untuk melindungi rupa sebenar lampu tersebut. Melalui imej baharu ini juga dapat dilihat bahagian dalaman Ertiga tersebut menerima kemasan berwarna beige.

Pada bulan Januari lalu juga, laporan berita dari Indonesia mengesahkan PT Suzuki Indomobil Sales (SIS) akan mengeksport Ertiga dalam bentuk knocked down ke Malaysia sebanyak 1,500 unit sebulan bermula suku kedua 2016 dan akan di rebadge dengan jenama Proton.

Proton telah menambah pelekat bermotif pusaran disekeliling lampu belakang (kiri) untuk menyembunyikan bentuk sebenar lampu tersebut(kanan)

Komponen-komponen knocked down tersebut akan diproduksi di kilang SIS Cikarang bermula Mei 2016 dan kemudiannya Proton telah mengumumkan sendiri model pertama hasil kolobrasi antara Proton dan Suzuki akan memasuki produksi sebelum akhir 2016.

Ertiga diperkenalkan buat pertama kali sejak 2012 dan versi faceliftnya muncul pada tahun lalu. Model yang diuji ini menampilkan bampar pre-facelift yang menempatkan lampu kabus dibahagian tengah serta bahagian diffuser yang telah direka semula. Roda berdiameter 15-inci dan dibaluti dengan tayar GT Radial juga adalah seiras dengan model facelift Ertiga. Imej terbaharu ini masih lagi tidak menampakkan bahagian hadapan. Jadi, sama ada MPV ini telah menerima rekaan muka baharu yang telah “diProtonkan” ataupun tidak masih tidak dapat dipastikan.

Berdasarkan dimensi asal Ertiga, MPV tujuh-tempat duduk ini mempunyai jarak roda berukuran 2,740 mm (Perodua Alza 2,750 mm, Proton Exora 2,730 mm) dan dijana oleh enjin K14B 1.4 liter berkuasa 92 ps dan tork 130 Nm. Ia dipadankan dengan pilihan transmisi empat-kelajuan automatik atau lima kelajuan-manual. Varian Ertiga Dreza yang diberikan muka yang lebih unik dan juga beberapa ciri tambahan telah dipasarkan di Indonesia dan juga Thailand. Mazda juga turut menghasilkan model rebadge Ertiga untuk pasaran Indonesia yang digelar VX-1.

GALERI: Imej render “Proton Ertiga”


GALLERY: Suzuki Ertiga facelift di GIIAS 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required