Aston Martin akan keluarkan semula 25 unit DB5 seperti dalam filem James Bond – harga RM14.45 juta

Aston Martin akan keluarkan semula 25 unit DB5 seperti dalam filem James Bond – harga RM14.45 juta

Aston Martin telah mengumumkan bakal mengeluarkan semula kereta model DB5, yang boleh dikatakan sebagai antara kereta paling popular di dunia. Ini kerana model tersebut telah digunakan buat pertama kali dalam filem James Bond yang ketiga iaitu Goldfinger dan sejak itu berhubung rapat dengan francais filem aksi tersebut dan digunakan lagi dalam enam lagi filem James Bond yang berikutnya.

DB5 yang akan dikeluarkan semula oleh Aston Martin ini akan dibuat sama seperti kereta yang digunakan dalam filem tersebut, termasuklah kelengkapan khas yang berfungsi seperti tempat nombor plet yang boleh dilipat ke dalam. Pihak yang terlibat untuk membina kereta ini adalah Aston Martin Works, EON Productions dan penyelia kesan khas filem James Bond.

DB5 pertama kali didedahkan kepada orang awam semasa Earls Court Motor Show pada tahun 1963 dan pada tahun berikutnya ia muncul dalam filem Goldfinger. Ia adalah penyambung generasi bagi model DB4, tetapi datang dengan pelbagai peningkatan – paling utama adalah enjinnya iaitu unit enam silinder sebaris 3,995 cc yang mampu menghasilkan 282 hp pada 5,500 rpm dan 379.6 Nm tork pada 4,500 rpm.

Aston Martin akan keluarkan semula 25 unit DB5 seperti dalam filem James Bond – harga RM14.45 juta

Penyampaian bahan api ke enjin DB5 ini dikawal oleh tiga karburetor Weber SU dan ia boleh mencapai kelajuan maksimum 238 km/j dan mencatat pecutan 0-96 km/j (0-10 mph) dalam masa 7.1 saat. Antara kelengkapan lain padanya adalah transmisi empat kelajuan (yang kemudiannya dinaik taraf kepada lima kelajuan), brek cakera Girling dan rim 15 inci.

Menurut presiden dan ketua pegawai eksekutif Aston Martin, Andy Palmer, DB5 Goldfinger yang dikeluarkan semula ini adalah ibarat satu fantasi paling hebat bagi pengumpul kereta. Ia akan dibina bukan sahaja sama seperti kereta dalam filem tersebut, bersama kelengkapan uniknya, malah juga akan dikeluarkan di kilang dan standard pengeluaran yang sama.

Harga jualan DB5 Goldfinger keluaran semula ini adalah £2.75 juta (RM14.45 juta) termasuk cukai, namun ia tidak boleh didaftar untuk kegunaan atas jalan raya awam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required