Perodua umum harga barisan modelnya kini 1-3% lebih rendah dengan cukai SST berbanding GST

Perodua umum harga barisan modelnya kini 1-3% lebih rendah dengan cukai SST berbanding GST

Perodua hari ini telah mengeluarkan satu kenyataan bahawa hampir kesemua model dalam barisan produknya kini 1-3% lebih murah (untuk model tertentu sahaja) setelah pengenalan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) mulai 1hb September 2018 berbanding ketika 6% Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikenakan sebelum 1 Jun lalu.

“Berdasarkan struktur cukai baharu, hampir semua model Perodua berharga lebih rendah berbanding sebelum 1hb Jun 2018. Kami mengucapkan terima kasih kepada semua rakyat Malaysia, terutamanya kepada 3.3 juta pelanggan yang dihargai yang telah memilih Perodua sebagai jenama pilihan mereka.” kata Pengarah Urusan Perodua Sales Sdn Bhd Dato’ Dr Zahari Husin.

“Mengenai servis penyelenggaraan serta alat ganti Perodua, kami akan terus menawarkan harga kompetitif kepada para pelanggan kami. Kami amat menghargai sokongan padu yang telah ditunjukkan oleh orang ramai terhadap produk dan perkhidmatan kami, dan akan terus memperbaiki diri untuk pelanggan kami,” tambahnya lagi.

Perodua umum harga barisan modelnya kini 1-3% lebih rendah dengan cukai SST berbanding GST

Sebelum ini, Kastam DiRaja Malaysia (KDRM) mengesahkan bahawa komponen-komponen yang automotif yang dipasang secara pemasangan tempatan (CKD) adalah dikecualikan dari SST, namun sebuah kereta yang lengkap masih lagi akan dikenakan cukai berkenaan.

Manakala Persatuan Automotif Malaysia (MAA) turut menjangkakan harga kenderaan akan naik setelah cukai SST ini diperkenalkan semula. Presidennya Datuk Aishah Ahmad berkata, “sebelum GST diimplementasikan, SST pada kadar 10%. Jika kita mengambil kira angka ini, kami jangka harga kenderaan akan naik, selepas-SST. Ini merupakan jangkaan mudah jika kadarnya sama.”

Perodua nampaknya mengesahkan ramalan berkenaan sedikit tersasar, dan kami masih lagi menunggu pengumuman dari pengeluar lain berkenaan harga baharu selepas sistem rejim cukai SST ini diperkenalkan kembali.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required