JPJ umum berhentikan pembaharuan lesen memandu di dalam Mykad bermula sejak 17 September 2018

JPJ umum berhentikan pembaharuan lesen memandu di dalam Mykad bermula sejak 17 September 2018

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah memaklumkan penggunaan sistem maklumat pemegang lesen memandu di dalam peranti elektronik kad pengenalan (MyKad) bagi menggantikan penggunaan kad fizikal Lesen Memandu Malaysia (LLM) tidak lagi diteruskan bermula sejak 17 September 2018 yang lalu.

Ini berikutan penyediaan teknologi (pembaca kad pintar) yang masih belum disediakan secara menyeluruh bagi tujuan operasi penguatkuasaan di lapangan dan urusniaga di kaunter dalam mengemaskini (pengeluaran, pembaharuan dan sistem demerit) maklumat lesen memandu.

Malah menurut JPJ lagi, pada masa hadapan, Kementerian Pengangkutan juga mempunyai cadangan untuk mengeluarkan lesen memandu digital menerusi aplikasi telefon pintar. Walau bagaimana pun, cadangan ini tidak dihuraikan lebih lanjut dan tidak dinyatakan jangkaan tarikh pelaksanaannya. Kena tunggu menterinya, Anthony Loke, buat pengumuman nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required