Proton sambung eksport ke Mesir selepas tiga tahun

Proton sambung eksport ke Mesir selepas tiga tahun

Proton mengumumkan bakal menyambung semula eksport jualan kenderaan keluarannya ke Mesir. Sebanyak 225 buah kenderaan akan dihantar melalui Pelabuhan Utara, Klang ke Pelabuhan Alexandria di Kaherah, pada 22 September nanti.

Penghantaran itu dijangka akan tiba di sana pada 6 Oktober 2018 dan akan dikendalikan oleh pengedar Proton di Mesir, Alpha Ezz El-Arab yang akan memasarkan kereta Proton melalui rangkaian tujuh cawangan dan pengedarnya. Antara model yang terlibat dalam penghantaran kali ini ialah Saga dan Exora.

Mesir merupakan pasaran eksport sedia ada bagi Proton, dengan penghantaran terakhir sebelum ini dilakukan pada tiga tahun lalu. Ketika itu, sebanyak 320 unit kereta Proton Gen 2 dan Persona telah dihantar. Usaha berkenaan kemudiannya terpaksa diberhentika akibat penyusutan nilai matawang tempatan di sana yang menjadi penghalang kepada usaha untuk meletakkan harga yang kompetitif.

Proton sambung eksport ke Mesir selepas tiga tahun

“Proton berasa teruja kerana berpeluang mengeksport kenderaannya ke pasaran yang suatu masa dahulu telah terbukti menjadi pilihan pembeli. Mereka menghargai ciri keselamatan, keutuhan buatan dan nilai harga jualan semula yang tinggi yang ada pada kereta-kereta Proton. Ini ditambah pula dengan kualiti yang terbukti pada ketiga-tiga model yang bakal dilancarkan di Kaherah pada Oktober nanti.

“Untuk memastikan stok yang mencukupi, pengedar telah menempah 280 unit lagi yang akan dihantar pada bulan hadapan dengan sasaran jualan sebanyak 1,000 unit kereta bagi tahun 2018,” kata Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Dato’ Radzaif Mohamed.

Proton sambung eksport ke Mesir selepas tiga tahun

Selain itu, pengedar di sana juga akan memperkenalkan identiti korporat baru Proton di tiga cawangannya. “Langkah untuk menggunakan identiti korporat baru ini menunjukkan pengedar kami bergerak seiring dengan matlamat syarikat untuk mewujudkan pengalaman jenama dan imej Proton yang konsisten di peringkat antarabangsa. Ia juga membantu meningkatkan jualan kereta Proton di Mesir yang kini telah mencapai lebih daripada 13,000 unit sejak 2004,” tambah Radzaif.

Dalam usaha untuk mengukuhkan perniagaannya dipasaran eksport, Proton juga akan menjalankan kajian untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti CKD di negara-negara lain. “Memandangkan Proton berusaha untuk memacu inisiatif eksportnya ke hadapan, adalah penting bagi kami untuk mewujudkan aktiviti CKD serantau bagi meningkatkan jenama dan jualan. Ia juga akan menambah baik penjimatan kos dan membantu mempercepatkan kemasukan ke pasaran baharu,” jelas beliau lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required