Berdiri untuk ‘cop’ tempat parkir salah, denda RM2,000

Kejadian individu-individu tertentu yang berdiri untuk ‘cop’ tempat letak kereta awam bukanlah sesuatu yang baru. Dan, ia nampaknya terus berlarutan. Video-video yang tular tak lama sebelum ini juga menunjukkan bahawa sikap segelintir daripada kita dalam konteks hubungan sivil bermasyarakat masih lagi bermasalah.

Bagaimana pula dari segi undang-undang, adakah kita mempunyai klausa sedia ada yang menyebut dengan jelas tentang perkara ini? Adakah seseorang itu berhak untuk menahan orang lain yang tiba dengan kenderaan mereka daripada memasuki ruang parkir berkenaan dengan cara berdiri dan menghalang?

Satu posting di laman Facebook Polis DiRaja Malaysia ada jawapan kepada perkara ini. Dengan jelas perbuatan dan sikap sebegini sebenarnya salah dan bertentangan dengan sedia ada. Di bawah Seksyen 50(3) Akta Pengangkutan Jalan 1987, Bahagian “Gangguan dan desakan menyalahi undang-undang“ menyatakan seperti berikut:

“Jika mana-mana orang melainkan dengan kuasa yang sah, berada di atas mana-mana jalan atau di mana-mana tempat letak kereta bagi maksud mendesak mana-mana orang lain berkenaan dengan penjagaan atau pencucian sesuatu kenderaan motor, atau bagi maksud mengarahkan mana-mana pemandu sesuatu kenderaan motor berkenaan dengan meletakkan kereta di atas jalan atau di tempat itu, dia melakukan suatu kesalahan.”

Bagaimana pula dengan denda dan hukuman jika sabit kesalahan? Di bawah Seksyen 119, penalti untuk kesalahan ini adalah denda sehingga RM2,000 atau penjara sehingga 6 bulan dan jumlah penalti serta tempoh hukuman penjara akan menjadi lebih bagi kesalahan berikutnya. Jika anda berminat untuk menelaah sendiri, boleh rujuk dokumen Akta Pengangkutan Jalan 1987 di sini.

Harapnya dengan penjelasan ini kita tidak perlu lagi dihadapkan dengan sikap-sikap jelek dan mementingkan diri seperti itu lagi. Tempat parkir yang kosong adalah untuk mereka yang tiba dahulu di situ dengan kenderaan, bukan untuk di”tempah” dengan cara berdiri dan menghalang orang lain daripada masuk. Pandangan anda pula bagaimana?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required