Elon Musk lepaskan jawatan pengerusi Tesla, didenda USD20 juta bersama syarikat kerana kenyataan tipu

Elon Musk lepaskan jawatan pengerusi Tesla, didenda USD20 juta bersama syarikat kerana kenyataan tipu

Tesla Motors dan Elon Musk telah bersetuju untuk membayar $20 juta masing-masing kepada Suruhanjaya Sekuriti Amerika Syarikat (SEC) untuk menyelesaikan dakwaan bahawa beliau telah mengeluarkan kenyataan tidak berasas pada 7 Ogos lalu. Namun satu lagi berita yang lebih menjadi perhatian, Musk juga telah melepaskan jawatan pengerusi syarikat, tetapi masih kekal sebagai ketua pegawai eksekutif.

Kenyataan tersebut dikeluarkan melalui satu tweet, di mana Musk menyatakan beliau sedang mempertimbangkan untuk menjadikan Tesla sebagai sebuah syarikat persendirian dengan harga saham $420 seunit (20% premium), dan “dananya telah pun diperoleh”. Hakikat sebenarnya, kenyataan itu tidak mempunyai asas, dan menurut SEC, telah menyusahkan pelabur. Selepas tweet itu dikeluarkan, harga saham syarikat senarai awam itu melonjak naik.

Perjanjian penipuan sekuriti ini dianggap sebagai satu berita baik bagi pelabur, kerana mereka risau perjalanan undang-undang yang lama hanya akan memburukkan lagi keadaan syarikat yang sedang rugi itu. Ada pakar pentadbir dan pelabur mengatakan kejadian ini mungkin dapat membantu Tesla menjadi lebih kuat selepas menerima kesan daripada perangai Musk yang tidak menentu.

Elon Musk lepaskan jawatan pengerusi Tesla, didenda USD20 juta bersama syarikat kerana kenyataan tipu

Ini boleh dilihat dalam waktu yang terdekat di mana antara contohnya, Musk telah menuduh penyelam yang cuba menyelamatkan mangsa dalam gua di Thailand sebagai seorang “pedofilia” dan “perogol kanak-kanak, serta beliau juga menghisap ganja dalam satu rancangan video langsung.

Dengan perletakan jawatan ini, Tesla perlu menamakan seorang pengerusi, dua pengarah dan jawatankuasa pengarah yang baru, dengan antara perjanjian yang dicadangkan adalah mengawal komunikasi Musk. Ini secara teorinya meletakkan Musk di bawah perhatian tanpa mengeluarkan beliau daripada syarikat.

Dakwaan yang dilakukan oleh SEC ini telah menyebabkan harga saham Tesla turun sebanyak $7 bilion menjadi $45.2 bilion pada Jumaat lalu. Pada hari itu, Musk juga telah menghantar emel kepada pekerja mendesak mereka supaya “mengabaikan segala gangguan” kerana “cuma ada satu saja lagi hujung minggu yang sukar, dan kita semua akan menang.”

Elon Musk lepaskan jawatan pengerusi Tesla, didenda USD20 juta bersama syarikat kerana kenyataan tipu

Pada hari Ahad, beliau telah menghantar satu lagi emel kepada pekerja dengan kenyataan: “Kita sudah hampir mencapai keuntungan dan dapat membuktikan mereka yang selalu mengecam kita adalah salah. Tapi untuk menambah lagi keyakinan, kita perlu melakukan yang terbaik esok (Ahad). Jika kita berhempas pulas esok, kita akan mencapai kejayaan yang epik, melebihi semua jangkaan. Majulah Tesla!”

Kejayaan yang dimaksudkan mungkin adalah sasaran pengeluaran untuk Tesla Model 3. Menurut Electrek, selepas penagguhan selama beberapa bulan, Tesla dapat mencapai rekod pengeluaran tertinggi dua hari sebelum suku ketiga tahun berakhir. Tesla mensasarkan pengeluaran 50,000 hingga 55,000 unit Model 3 untuk Q3 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required