Tram kendalian autonomous ganti LRT di P. Pinang?

Tram kendalian autonomous ganti LRT di P. Pinang?

Kerajaan negeri Pulau Pinang mendedahkan bahawa mereka akan mempertimbangkan pembinaan sistem Autonomous Rail Rapid Transit (ART) bagi sebagai alternatif kepada perkhidmatan transit aliran ringan (LRT) di negeri itu. The Star melaporkan, kerajaan negeri itu telah diberi taklimat oleh pembina sistem berkenaan, China Railway Construction Corporation (CRCC) Zhuzhou Institute.

Ketua Menteri P. Pinang, Chow Kon Yeow menjelaskan; “ART masih agak baru. CRCC membentangkan sistem berkenaan kepada kami menggunakan taklimat yang sama ketika Penang Forum. Tidak adil untuk kami memberi maklum balas ketika ini kerana ia masih baru kepada kami, tetapi kami tidak menolaknya mentah-mentah.”

Chow menambah, dalam video yang ditunjukkan kepadanya, tram berkenaan beroperasi pada lebuhraya yang mempunyai lapan hingga 10 lorong, menjadikan pelaksanaannya tidak praktikal. “Pulau Pinang tidak mempunyai ruang jalan sebanyak itu,” ujarnya. ART tidak menggunakan landasan tren, sebaliknya hanya memerlukan lorong khas untuk bas.

Tram kendalian autonomous ganti LRT di P. Pinang?

“Ia menggunakan roda getah, dan dipandu melalui sistem sensor yang dipasang sepanjang jalan yang khusus atau boleh dikongsikan dengan pengangkutan lain. Sekiranya ia sistem yang khusus, banyak perkara lain yang perlu dipertimbangkan, misalnya jika ia menghampiri simpang, sistem lampu isyarat mesti diprogramkan untuk beri keutamaan kepada ART,” tambahnya.

Sistem ART pertama kali ditunjukkan oleh CRCC pada Jun 2017, dan ia disifatkan sebagai menggunakan ciri silang antara tren, tram dan bas. Ia mempunyai tiga gerabak dengan 30 meter panjang keseluruhan dan menggunakan roda getah. Dengan kelajuan sehingga 70 km/j dan kapasiti penumpang 500 orang, tren berkenaan dikuasakan oleh elektrik dan boleh bergerak sejauh 40 km dengan satu cas penuh.

Selepas diperkenalkan, sistem ART ini menjalani tempoh percubaan operasinya di Zhuzhou, China. Fasa pertamanya melibatkan empat platform dan merangkumi jarak 3 km. Jarak keseluruhan laluan percubaan ini ialah 12 km, akan dibangunkan dalam dua fasa – fasa seterusnya melibatkan 9 km.

Tram kendalian autonomous ganti LRT di P. Pinang?

Tren percubaan itu juga dilengkapi dengan ciri keselamatan seperti kamera 360-darjah dan tinjuan radar disekelilingnya. Turut ada ialah kelengkapan isyarat komunikasi, pusat kawalan dan sistem keutamaan lampu isyarat. Sistem ART akan diberikan keutamaan di lampu isyarat, dengan cara ia akan menghantar arahan kepada sistem lampu isyarak berkenaan dalam jarak 100 meter sebelum tiba. Lampu isyarat seterusnya akan memastikan ART melepasinya dengan selamat dan cepat.

Dan, memandangkan ini tren elektrik, terminal utamanya dilengkapi dengan teknologi pengecas pantas – jarak 25 km dengan hanya cas 10 minit. Menurut CRCC, banyak pihak-pihak yang berminat telah datang melawat, termasuk wakil dari 20 bandar-bandar utama di Amerika Syarikat, United Kingdom, Singapura, New Zealand, Brazil dan lain-lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required