Ford Ranger facelift akan dilancarkan di M’sia bulan ini – enjin 2.0L bi-turbo baru, 500 Nm, gear 10-kelajuan

Ford Ranger <em>facelift</em> akan dilancarkan di M’sia bulan ini – enjin 2.0L bi-turbo baru, 500 Nm, gear 10-kelajuan

Bagi yang menunggu, ini ada khabar baik dari Sime Darby Auto Connexion (SDAC), pengedar jenama Ford. Syarikat itu mengesahkan, Ford Ranger facelift terbaru akan dilancarkan di Malaysia pada hujung bulan ini. Akan ada beberapa varian; XL, XLT, Wildtrak dan Ranger Raptor, serta satu tambahan lagi XLT+.

Untuk pasaran tempatan, barisan Ranger akan dimulakan dengan varian 2.2L XL Manual dan Automatik, diikuti oleh 2.2L XL Manual Single Cab. Ketiga-tiga varian ini adalah dari versi 4×4 High Rider dengan enjin 2.2L TDCi VGT yang menghasilkan 160 PS dan 385 Nm tork dari 1,600 rpm hingga 2,600 rpm.

Kemudian, ada pula varian 2.0L XLT Manual dan Automatik, dengan lebih kelengkapan. Ia menggunakan enjin 2.0 liter TDCi yang sama seperti XL, dipadankan dengan transmisi manual enam-kelajuan atau automatik 6-kelajuan.

Penawaran enjin baru pula adalah bagi varian 2.0L XLT+ Automatik 4×4 High Rider, menjadi satu-satunya varian yang bukan Wildtrak/Raptor yang menggunakan enjin baru berkenaan. Unit 2.0L Si-Turbo dengan turbo tunggal ini mampu hasilkan 180 PS dan 420 Nm tork dari 1,750 hingga 2,500 rpm. Ini dipadankan dengan transmisi 10-kelajuan automatik dengan SelectShift.

Ford Ranger <em>facelift</em> akan dilancarkan di M’sia bulan ini – enjin 2.0L bi-turbo baru, 500 Nm, gear 10-kelajuan

Bagi Wildtrak, ia ditawarkan dalam versi automatik sahaja. Ada dua varian; 2.0L Wildtrak 4×2 dengan enjin baru seperti yang dinyatakan, dan satu lagi dengan spesifikasi yang lebih tinggi, 2.0L Wildtrak 4×4 dengan enjin Bi-Turbo. Enjin ini pula menghasilkan 213 PS dan 500 Nm tork (1,750 to 2,000 rpm), juga dengan kotak gear 10-kelajuan.

Keseluruhannya, ada lapan varian ditawarkan, dengan tiga jenis enjin yang berbeza. Ini belum termasuk Ranger Raptor. Enjin 3.2L Duratorq lima-silinder sebelum ini tidak ditawarkan lagi.

Selain enjin, banyak lagi perkara baru yang diperkenalkan pada Ranger facelift ini bagi segmennya. Ia yang pertama dilengkapi dengan ciri amaran perlanggaran depan (amaran bunyi, brek awal dan persediaan bantuan brek), brek kecemasan autonomous (AEB), amaran pertukaran lorong dan kawalan cruise adaptif.

Turut merupakan ciri unik bagi kelas kenderaan yang sama ialah ciri parkir sisi semi-automatik (mengesan ruang, dan membelok sendiri) dan Easy Lift Tailgate, yang menggunakan torsion bar untuk membolehkan bukaan pintu ruang belakang lebih mudah. Tetapi, untuk dapatkan semua ciri ini, perlulah memilih 2.0L Wildtrak 4×4 yang paling tinggi. Ciri Easy Lift Tailgate bagaimanapun ditawarkan bermula dari varian XLT+.

Ford Ranger <em>facelift</em> akan dilancarkan di M’sia bulan ini – enjin 2.0L bi-turbo baru, 500 Nm, gear 10-kelajuan

Lagi ciri-ciri penting yang perlu dinyatakan ialah SYNC 3 dengan skrin sentuh lapan-inci, Bluetooth, kawalan suara, tunjuk arah, Apple CarPlay dan Android Auto. Ini ditawarkan bermula dari XLT+ dan ke atas. Varian XLT hanya menerima skrin 4.2-inci dengan SYNC 1.

Lampu utama projektor HID dengan DRL LED ada pada varian XLT+ ke atas, sementara Wildtrak ditambah dengan lampu kabus LED di depan. Satu lagi ciri baru dan khusus untuk Wildtrak ialah outlet kuasa 230V AC dalam kabin. Lampu LED pada ruang kargo adalah standard untuk semua.

Varian 2.0L XLT+ akan menjadi penanda bagi senarai perawaran terbaru pada Ranger. Ia juga akan dilengkapi dengan rim 18-inci (satu inci lebih besar dari XLT), skrin meter kluster empat-inci, pendingin hawa dwi-zon, tempat duduk kulit, sistem tanpa kunci dengan Push Start serta MyKey.

Selain daripada penggayaan kemasan Wildtrak, ia juga ditambah dengan ciri puddle lamp, sensor parkir di depan, soket 12V pada ruang kargo, larasan lapan-arah bagi tempat duduk pemandu dan beg udara tirai (enam beg udara semuanya). Standard bagi semua ialah ciri ABS, EBD dan ESC.

Ford Ranger <em>facelift</em> akan dilancarkan di M’sia bulan ini – enjin 2.0L bi-turbo baru, 500 Nm, gear 10-kelajuan

Pilihan warna bagi XL ialah Cool White, Meteor Grey dan Aluminium Metallic. Bagi XLT pula ia terdiri daripada Aluminium Metallic, Lightning Blue, Frozen White, Magnetic dan Absolute Black. Manakala bagi Wildtrak ada empat pilihan warna; Frozen White, Magnetic, Absolute Black dan juga Saber (Oren).

Bagi Ranger Raptor pula, belum ada perincian spesifikasi yang didedahkan. Cuma, sah ia akan turut tiba di Malaysia. Sebagai trak pikap kedua paling berprestasi selepas model F-150 Raptor di dalam barisan kenderaan Ford Performance, Ranger Raptor dipasang di Thailand, sama seperti model T6 lainnya.

Versi berkenaan dikuasakan oleh enjin 2.0L EcoBlue Bi-Turbo dengan janaan 213 PS/500 Nm, dipadankan pula dengan kotak gear automatik 10-kelajuan seperti Wildtrak. Tetapi Ranger Raptor dilengkapi dengan cakera brek depan dengan kaliper yang 9.5 mm lebih besar, serta brek piston berkembar dengan cakera 332 mm. Ia menggunakan rim 17-inci yang khas untuk model ini, dengan tayar semua permukaan BF Goodrich bersaiz 285/70, digandingkan dengan penyerap hentak Fox Racing Shox.

Dari sudut penggayaan, Raptor menggunakan bampar depan yang dipasang pada kerangka serta gril hitam dengan nama Ford dalam huruf yang besar. Tidak lupa juga kepada bahagian fender yang lebih lebar dan bampar belakang dengan palang penunda bersepadu serta dua cangkuk yang mampu menampung beban 3.8 tan. Di dalam, Raptor hadir dengan tempat duduk jahitan biru, kemasan kulit dan logo Raptor. Stereng juga lebih sporty, dengan paddle shifter daripada magnesium.

Ford Ranger Raptor di Australia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required