Ford Ranger Raptor 2018 pemasangan Thai dimulakan

Pengeluaran model Ford Ranger Raptor yang dinanti-nantikan kini telah pun bermula di Thailand. Semua proses pengilangan dan pemasangannya ditampilkan dalam video pendek 90 saat seperti yang disertakan ini. Model berkenaan sudah pun dijual untuk pasaran Thailand, begitu juga dengan pasaran lain seperti di Australia. Malaysia juga tidak ketinggalan, dan akan menerima model terbabit kelak. Seperti yang kita sedia maklum, nama “Raptor” yang digunakan pada versi ini bukanlah sekadar melambangkan pertambahan aksesori kepada model Ranger T6.

Ia dilengkapi dengan enjin diesel 2.0 liter EcoBlue turbo berkembar yang baru, membekalkan kuasa sebanyak 213 PS dan 500 Nm tork. Output ini bahkan lebih besar daripada janaan yang diberikan oleh enjin 3.2 liter Duratorq, yang hanya mengeluarkan 200 PS/470 Nm.

Enjin ini dipadankan dengan transmisi automatik 10-kelajuan Getrag 10R80, dan bukan lagi kotak gear enam-kelajuan yang pernah digunakan pada varian 2.2L dan 3.2L sebelum ini. Kotak gear baru ini memberikan nisbah yang lebih luas, dengan pecutan dan maklum balas yang bertambah baik serta pertukaran gear yang lebih cepat.

Ford Ranger Raptor 2018 pemasangan Thai dimulakan

Perubahan mekanikal lain yang turut membezakan model lebih “liar” ini dari versi biasa adalah angkup brek hadapan dengan dua-pot 9.5 mm lebih besar bersama cakera berliang 332 mm, dan juga angkup omboh tunggal 54 mm pada bahagian belakang.

Manakala untuk suspensi pula, geometrinya telah diubah semula serta menerima pelbagai peralatan berprestasi tinggi. Untuk bahagian hadapan, ia diberikan set penyerap hentak yang menonjol, manakala bahagian belakang pula menerima sistem dengan spring jenis gegelung. Gandar belakang juga dibekalkan dengan Watt’s Linkage bagi memastikan ia hanya bergerak turun-naik, dan mengurangkan peralihan sisi walaupun pada kelajuan tinggi.

Keempat-empat ‘kaki’ Ranger Raptor ini menerima penyerap hentak 46.6 mm berprestasi tinggi Fox Racing Shox bersama sistem Position Sensitive Damping (PSD). Sistem tersebut mampu menyerap kejutan tinggi apabila trak pikap ini dibelasah pada laluan off-road, serta memberikan keselesaan ketika dipandu pada jalan raya biasa. Ia juga diberikan tayar all-terain dari BF Goodrich bersaiz 285/70, membaluti set rim unik berdiameter 17-inci.

GALERI: Pendedahan Ford Ranger Raptor untuk peringkat global di Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required