Yamaha R125 masuk pasaran Eropah, enjin VVA 125 cc

Yamaha R125 masuk pasaran Eropah, enjin VVA 125 cc

Semakin banyak pengeluar mtoosikal jenama terkenal melancarkan model berkapasiti rendah di Eropah, dan terbaru adalah Yamaha, melalui penawaran R125. Seperti yang boleh dilihat, banyak ciri pada model kelihatan sama dengan R15 termasuk kerangka Deltabox, panel depan dan belakang, meter LCD, ekzos serta lengan ayun.

Walaupun begitu, tidak semuanya adalah sama dan anda boleh melihat ada perbezaan pada panel bahagian tepi serta rekaan rim. Sudah tentu, yang paling utama adalah enjinnya, di mana R125 ini menggunakan unit satu silinder, suntikan bahan api, SOHC, penyejukan cecair 124.7 cc lengkap dengan sistem Variable Vave Actuation (VVA). Transmisi pula adalah unit enam kelajuan.

Kapasiti enjin ini dipilih supaya R125 dapat menepati keperluan pengguna lesen motosikal A1 di Eropah yang cuma membenarkan pemegangnya menunggang motosikal di bawah 125 cc dengan nisbah kuasa kepada berat motosikal yang tertentu. Kuasa maksimum R125 adalah 13.8 hp (15 PS) pada 9,000 rpm dan 12.4 Nm tork pada 8,000 rpm. Jika dibandingkan dengan R15 yang dipasarkan di Malaysia, bezanya cuma sekitar 5.5 hp dan 2.6 Nm.

Pada bahagian hadapan, saiz rim serta tayar yang digunakan masih sama seperti R15, iaitu unit 17 inci dengan tayar 100/80, tetapi di belakang, rimnya menggunakan tayar lebih kecil iaitu 130/70 berbanding 140/70 pada R15. Jejari rim itu masih lagi 17 inci. Tangki bahan api pula besar sedikit daripada R15 iaitu 11.5 liter (+0.5 liter).

Perincian lain pada R25 ini adalah termasuk fork USD 41 mm di hadapan, monoshock di belakang, berat keseluruhan 142 kg, tinggi tempat duduk 825 mm, lengan ayun aluminium, klac assist & slipper, panel meter lengkap dengan penunjuk gear serta lampu tukar gear (shift lamp) dan lampu depan LED.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required