Yamaha YZF-R15 dilancarkan di Malaysia – RM11,988

Yamaha YZF-R15 dilancarkan di Malaysia – RM11,988

Model yang ditunggu ramai iaitu YZF-R15 kini sudah dilancarkan oleh Hong Leong Yamaha Motor Sdn Bhd pada harga RM11,988 (tidak termasuk insurans) untuk pasaran Malaysia. Model yang tiba ini adalah model spesifikasi tinggi, sama seperti Thailand dan Indonesia, iaitu di bahagian hadapannya menggunakan fork USD.

YZF-R15 dikuasakan oleh enjin satu silinder 155 cc, sejukan cecair, dengan teknologi VVA dan mampu menghasilkan kuasa sebanyak 19.3 hp dan 15 Nm tork. Padanan transmisi pula adalah unit enam kelajuan, bersama klac jenis slipper & assist secara standard.

Walaupun cuma menggunakan enjin 155 cc, R15 ini datang dengan kelengkapan sporty seperti tayar yang lebar – 100/80-17 di depan, 140/70-17 di belakang, cakera brek depan berdiameter 282 mm, brek cakera 220 mm di belakang, panel instrumen LCD, kerangka Deltabox dan swingarm aluminium. Tangki bahan api yang disediakan berkapasiti 11 liter dan berat keseluruhannya adalah 137 kg.

Pada bahagian kokpit, terdapat panel paparan digital, dan ia menyediakan pelbagai informasi seperti kadar rpm, kelajuan, odometer, penggunaan bahan api, kedudukan gear, tahap minyak dan lampu amaran. Selain itu, meter ini juga dilengkapi dengan lampu waktu menukar gear (shift light), manakala lampu depan dan belakangnya adalah unit LED.

Secara keseluruhannya untuk pasaran Malaysia, terdapat tiga warna yang ditawarkan iaitu biru dengan jalur putih, hitam dengan jalur merah dan kuning dengan jalur hitam. Ia akan mula berada di wakil pengedar hujung bulan Ogos ini dan datang dengan jaminan satu tahun atau 10,000 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required