Petrol RON 95 Euro 4M ditangguh ke Januari 2020

Petrol RON 95 Euro 4M ditangguh ke Januari 2020

Pengenalan petrol RON 95 Euro 4M akan ditangguh sehingga Januari 2020. Perkara ini terkandung di dalam satu kenyataan terbaru yang dikeluarkan oleh KPDNHEP. Terdahulu, pengenalan minyak petrol dengan standard yang lebih tinggi ini dijangka akan berlaku pada Oktober 2018, dengan syarikat seperti Petron telah bersedia untuk memulakannya.

Dari kenyataan rasmi itu lagi, keputusan penangguhan itu adalah disebabkan oleh syarikat-syarikat petroleum memerlukan lebih masa untuk membuat persediaan. Ini adalah untuk memastikan bekalan petrol RON 95 Euro 4M mencukupi dalam pasaran tanpa memberi kesan kepada harga jualan yang perlu di bayar oleh pengguna.

Dalam hal berkaitan, kementerian juga menyatakan akan mula menyelaraskan harga RON 95 Euro 4M, dengan kerja-kerja peralihan kepada minyak dengan standard baru ini dilakukan secara berperingkat di depot-depot dan stesen-stesen minyak dalam tempoh enam bulan bermula Julai 2019.

Euro 4M mempunyai kandungan sulfur yang lebih rendah, iaitu 50 ppm (parts per million) berbanding 500 ppm yang ada pada Euro 2M ketika ini. Kandungan sulfur yang lebih rendah ini bermaksud ia lebih bersih dan lebih baik untuk enjin.

Petrol RON 95 Euro 4M ditangguh ke Januari 2020

Standard baru untuk bahan api petrol ini adalah sebahagiand daripada rancangan kementerian yang diperkenalkan pada 2006 bertujuan untuk meningkatkan kualiti bahan api, dalam usaha yang terkandung di dalam Dasar Teknologi Hijau 2009.

Pada 18 Ogos 2014, kerajaan bersetuju untuk melaksanakan standard bahan api seperti berikut: RON 97 Euro 4M petrol pada 1 September 2015; RON 95 Euro 4M pada 1 Oktober 2018; diesel Euro 5 pada 1 September 2020 dan petrol Euro 5 pada 1 September 2025.

Setakat ini, pengguna sudah boleh mendapatkan RON 97 Euro 4M (diperkenalkan pada September 2015) dan diesel Euro 5, yang dilaksanakan lebih awal daripada tarikh yang ditetapkan sebelum itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required