MRT2: Kos kerja atas tanah jimat 23% berbanding kos asal RM22.64b, kontrak MMC-Gamuda ditamatkan

MRT2: Kos kerja atas tanah jimat 23% berbanding kos asal RM22.64b, kontrak MMC-Gamuda ditamatkan

Menteri Kewangan Lim Guan Eng memaklumkan kos pembinaan untuk kerja-kerja atas tanah bagi Projek Tren Aliran Transit Massa 2 (MRT 2) laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) berjaya dijimatkan sebanyak 23 peratus atau RM5.22 bilion berbanding kos asal sebanyak RM22.64 bilion, laporan Berita Harian.

Beliau berkata, penjimatan itu dicapai melalui pengurangan kos dan rasionalisasi skop kerja yang mana ia masih mengekalkan kesemua stesen atas tanah.

“Kementerian Kewangan dengan kerjasama Kementerian Pengangkutan, agensi kerajaan seperti Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) serta pihak swasta telah menjalankan rundingan pengurangan kos terhadap Projek MRT2 sejak bulan Mei lalu. Malah, sebuah firma jururunding kejuruteraan turut dilantik bagi menjalankan kajian rasionalisasi kos tersebut,” ujarnya.

Susulan daripada kajian tersebut, Jemaah Menteri pada 3 Oktober lalu menerima tawaran daripada MMC-Gamuda selaku rakan kongsi penyerahan projek (PDP) projek itu bagi melaksanakan kerja pembinaan atas tanah MRT2. Walau bagaimana pun, memandangkan MMC-Gamuda gagal mencapai persetujuan dan penyelesaian untuk kos kerja-kerja bawah tanah, maka kerajaan memutuskan supaya kontrak kerja-kerja bawah tanah ditamatkan.

MRT2: Kos kerja atas tanah jimat 23% berbanding kos asal RM22.64b, kontrak MMC-Gamuda ditamatkan

“Kerja-kerja yang masih belum disiapkan akan ditender semula melalui kaedah tender terbuka antarabangsa. Jemaah Menteri mengambil keputusan tersebut setelah mempertimbangkan penjimatan tambahan yang akan diperoleh melalui tender terbuka berbanding dengan tawaran oleh pihak kontraktor,” katanya.

Tambahnya lagi, keputusan itu dibuat kerana kerajaan mahu mendapatkan nilai penjimatan bagi semua perbelanjaan kerajaan, terutama apabila sesuatu projek tersebut membabitkan pinjaman yang besar. Di mana penjimatan berjumlah berbilion ringgit dapat mengurangkan beban hutang dan faedah yang perlu ditanggung oleh kerajaan di mana akhirnya ia perlu dibiayai melalui pengenaan cukai ke atas rakyat pada masa hadapan.

“Penjimatan kos projek ini juga akan mengurangkan kadar tambang yang perlu dibayar oleh pengguna MRT, sekali gus meningkatkan penggunaan pengangkutan awam di kalangan penduduk di Lembah Klang,” jelasnya.

MRT 2 laluan SSP ini mula dibina pada September 2016 dan dijangka siap pada Julai 2022. Ia bakal memiliki 35 stesen, termasuk 11 stesen bawah tanah, dengan laluan sepanjang 52.2 kilometer (km).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • cun…janji project on untuk kemudahan rakyat…kalau dapat jimat 500M pun bagus dah..huu

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required