MRT laluan Sg Buloh-Serdang-Putrajaya 24% siap

MRT laluan Sg Buloh-Serdang-Putrajaya 24% siap

Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) memaklumkan Projek Transit Aliran Massa (MRT) bagi laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) mencatat kemajuan yang memberangsangkan apabila kerja-kerja pembinaan bagi keseluruhan projek itu adalah mengikut jadual dengan melepasi 24% telah siap.

Menurut Pengarah Komunikasi Strategik dan Perhubungan Pihak Berkepentingan MRT Corp, Datuk Najmuddin Abdullah, tahap kemajuan laluan itu adalah petanda baik bagi memastikan projek berkenaan siap mengikut jadual ditetapkan, laporan Bernama.

“Secara keseluruhan, kemajuan projek sudah melepasi 24% dan kita berada beberapa minggu lebih awal dari jadual asal. Ini adalah satu petanda baik bagi sebuah projek besar dan adalah penting pada peringkat awal untuk kemajuan projek berada lebih awal daripada jadual kerana kita tidak tahu apa cabaran yang akan menanti,” katanya kepada pemberita hari ini.

MRT laluan Sg Buloh-Serdang-Putrajaya 24% siap

Katanya lagi, berdasarkan perkembangan kerja-kerja pembinaan semasa, diyakini projek dianggar bernilai RM32 bilion itu dapat disiapkan tepat mengikut garis masa yang ditetapkan sama seperti projek MRT bagi laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK).

MRT laluan SSP bakal menggunakan sebanyak 12 Mesin Pengorek Terowong Ketumpatan Berubah (VDTBM) bagj kerja pembinaan berkenaan yang turut merangkumi pembinaan stesen yang antaranya berada sehingga 44 meter di bawah tanah.

Keseluruhan laluan ini dijangka siap pada Julai 2022 dan bakal memiliki 35 stesen, termasuk 11 stesen bawah tanah sepanjang 52.2 kilometer (km).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required