MRT Sg Buloh-Serdang-Putrajaya dijangka siap ikut jadual yang ditetapkan – bakal dilancar pada Julai 2022

MRT Sg Buloh-Serdang-Putrajaya dijangka siap ikut jadual yang ditetapkan – bakal dilancar pada Julai 2022

Transit Aliran Massa (MRT) jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya yang kini sedang rancak dalam pembinaan dijadualkan mampu siap tepat pada masanyanya, menurut pengarah projek Datuk Amiruddin Ma’aris seperti yang dilaporkanoleh the Sun.

Syarikat terbabit dijangka akan mencapai satu lagi penanda aras dalam pembangunan jajaran rel berkenaan apabila satu daripada 12 tunnel boring machine (TBMs) sedia dipasang pada bulan hadapan, katanya. Pengarah projek berkenaan turut menaruh keyakinan yang jajaran terbabit boleh dibuka untuk kegunaan orang awam pada Julai 2022; sambungan daripada Fasa 2 jajaran Sungai Buloh-Kajang yang telah beroperasi sejak Julai tahun lalu.

“Mengikut kadar semasa, kami yakin yang kami mampu melakukannya (menyiapkan jajaran SSP) dalam masa yang ditetapkan, seperti mana yang kami lakukan bagi jajaran SBK,” ujarnya memberitahu akhbar terbabit. TBM pertama bagi jajaran bawah tanah SSP dijangka siap bulan hadapan, dengan mesin pertama yang dipasang di stesen Bandar Malaysia Utara di Kuala Lumpur, menurut laporan terbabit.

MRT Sg Buloh-Serdang-Putrajaya dijangka siap ikut jadual yang ditetapkan – bakal dilancar pada Julai 2022

“Sebaik sahaja siap dipasang, kami akan melakukan beberapa ujian sebelum memulakan operasinya. Kami menjangka Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan melancarkan TBM pada bulan hadapan,” katanya. Sebanyak lapan TBM diperlukan bagi jajaran SSP, berbanding lapan yang diperlukan untuk jajaran SBK berikutan terdapat beberapa stesen bawah tanah (11 untuk SSP berbanding tujuh bagi SBK), dengan penjajaran bawah tanah yang terpanjang iaitu 13.5 km berbanding 9.5 km.

Mengenai keselamatan pula, MRT Corp telah mengambil segala aspek sebagai pertimbangan sebelum memulakan kerja di bawah tanah, katanya. Kebimbangan yang paling umum di kalangan prang ramai termasuklah penyuraian trafik yang boleh menyebabkan kesesakan, dengan bunyi bising dari tapak pembinaan, tambahnya lagi.

Tunnel boring machine terakhir bagi jajaran SSP dijangka akan dilancarkan pada pertengahan tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required