Acura NSX GT3 Evo 2019 – jentera perlumbaan yang ditingkat taraf untuk saingan musim tahun hadapan

Acura NSX GT3 Evo 2019 – jentera perlumbaan yang ditingkat taraf untuk saingan musim tahun hadapan

Tahun lalu, Acura telah memperkenalkan jentera perlumbaan NSX GT3 bagi digunakan untuk perlumbaan-perlumbaan tahun ini. Namun baru sahaja berberapa bulan kereta berkenaan berlumba, Acura Motorsport telah pun mendedahkan model yang dinaik taraf digelar Acura NSX GT3 Evo. Menurut badan perlumbaan berkenaan, kereta ini bakal digunakan dalam perlumbaan di seluruh dunia untuk musim tahun 2019.

Kereta ini masih dibina berasaskan Honda/Acura NSX produksi, dan untuk versi Evo ini, kit aerodinamik yang terdiri dari splitter hadapan, diffuser dan juga bampar belakang telah direka semula. Elemen-elemen berkenaan dikatakan membantu untuk menambahbaik aspek penyejukan, keseimbangan dan juga mengurangkan geseran udara pada kelajuan tertinggi.

Pada aspek mekanikal, enjin 3.5 liter DOHC V6 berkenaan kini menerima pengecas turbo baharu, yang menurut Honda memberikan respon pendikit, kawalan boost dan juga penggunaan bahan api yang lebih baik. Unit data logging dan paparan dari Bosch turut ditingkataraf bersama kelengkapan dan larasan pada sistem brek ABS.

Pasukan-pasukan yang menggunakan jentera ini bakal menikmati enjin yang 25% lebih ‘panjang umur’ serta komponen-komponen lain yang lebih tahan lasak menerusi perubahan-perubahan yang dibuat, sekaligus menjimatkan kos ketika berlumba. Seperti sebelum ini, casis NSX GT3 berkenaan masih dikeluarkan oleh kilang Performance Manufacturing Centre Honda di Marysville, Ohio, Amerika Syarikat, dan pembinaannya disempurnakan oleh JAS Motorsport di Milan, Itali.

Acura NSX GT3 Evo 2019 – jentera perlumbaan yang ditingkat taraf untuk saingan musim tahun hadapan

Walau bagaimanapun, pasukan-pasukan yang telah pun menggunakan NSX GT3 sedia ada tidak perlu membeli lagi sebuah NSX GT3 Evo jika mahukan jentera yang lebih kompetitif tahun hadapan. Ini kerana komponen-komponen yang baru dihasilkan ini boleh dipadankan pada versi sebelumnya, dan boleh diperolehi sebagai Variant Supply.

“Kami sangat gembira untuk mengumumkan spesifikasi NSX GT3 Evo 2019 hari ini. Walaupun kereta ini telahpun memenangi berberapa siri GT3 yang berprestij, kami berpegang untuk secara berterusan menambahbaik produk kami dan memberikan kelengkapan terbaik serta sokongan kepada pelanggan kami,” kata Masashi Yamamoto, pengurus besar Honda Motorsport.

“Menerusi Program Perlumbaan Pelanggan NSX GT3, kerjasama antarabangsa antara berberapa rakan teknikal Honda, kami mampu untuk menggabungkan kepakaran pada tahap global bagi menghasilkan satu set tingkat taraf untuk versi terkini NSX GT3 yang akan memberikan manfaat kepada setiap pasukan pelanggan kami di seluruh dunia,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required