Toyota Hilux GR Sport buat penampilan di Brazil

Toyota Hilux GR Sport buat penampilan di Brazil

Jika di Amerika Utara masih lagi yakin dengan nama Toyota Racing Development (TRD) sebagai versi lebih sporty untuk model produksi Toyota, di Brazil nampaknya gergasi automotif Asia tersebut kini bakal memperkuatkan jenama Gazoo Racing (GR) seperti di Jepun dan Eropah. Di Malaysia dan Thailand sudah biasa dengan Hilux lebih garang dengan nama TRD Sportivo, manakala di Brazil, Hilux kini diperkenalkan dalam versi GR menampilkan rupa yang lebih agresif.

Trak pikap Toyota Hilux GR Sport yang diasaskan dari varian tertinggi SRX ini didedahkan di Sao Paulo International Motor Show 2018, dan ia dihasilkan di Zárate, Argentina. Model ini diberikan penyerap hentak jenis monotube dan juga spring yang lebih keras di hadapan, didakwa Toyota dapat menala semula suspensi tersebut bagi meningkatkan kawalan kenderaan dan meningkatkan keyakinan pemandu tanpa berkompromi dengan keselesaan dan juga kapasiti beban.

Manakala untuk rupa, bahagian luaran Hilux GR ini menerima gril hadapan dengan elemen sarang lebah bersama tulisan “Toyota”. Serlahan merah diberikan pada kemasan lampu kabus hadapan, manakala bonet hadapan, bumbung, fender flare dan pemijak sisi diwarnakan hitam. Lencana GR ditelakkan pada pintu hadapan dan tailgate, dan bagi melengkapkan rupanya, livery merah-hitam Gazoo Racing diberikan pada badan bersama rim dua-tona 17-inci dibaluti tayar jenis all-terrain.

Masuk ke kabin pula, trak pikap ini turut menerima pelbagai aksesori dengan logo GR termasuk suis penghidup enjin, karpet kaki dan juga sulaman pada perehat kepala. Panel instrumen diberikan pencahayaan berwarna putih, manakala untuk mengingkatkan nilai eksklusifnya, plak GR dengan nombor siri unik diletakkan dibelakang tuil penukar gear.

Walau bagaimanapun, tiada perubahan kuasa ditampilkan pada Hilux Gazoo Racing ini. Ia masih dijana enjin asal 1GD-FTV 2.8 liter turbodiesel berkuasa 177 PS dan tork maksima 450 Nm. Kuasa dialirkan ke kotak gear enam-kelajuan automatik, dan ia masih dibekalkan dengan sistem pacuan empat roda yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required