AES catat 63,750 saman dari 1 Sept hingga 7 Nov lalu – 59,340 pandu lebih had laju, kurang 1% bayar saman

AES catat 63,750 saman dari 1 Sept hingga 7 Nov lalu – 59,340 pandu lebih had laju, kurang 1%  bayar saman

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengeluarkan sebanyak 63,750 saman menerusi 45 kamera Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (Awas) dalam tempoh 1 September hingga 7 November lalu.

Menurut Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamaruddin Jaafar, daripada jumlah itu sebanyak 59,340 saman melibatkan kesalahan memandu melebihi had laju dan 4,410 saman kerana tidak mematuhi lampu isyarat merah, laporan Bernama.

Katanya, kenderaan jenis motokar merekodkan jumlah saman tertinggi atas kedua-dua kesalahan berkenaan iaitu sebanyak 56,532 saman diikuti motosikal (5,263 notis) dan lain-lain (1,955 notis).

“Setakat ini kita mempunyai sebanyak 45 kamera AES di seluruh negara iaitu 29 kamera untuk mengesan kesalahan memandu melebihi had laju manakala 16 kamera mengesan kesalahan melanggar lampu isyarat merah. Secara purata kira-kira 1,000 kesalahan melanggar lampu isyarat dan memandu melebihi had laju dirakam kamera Awas setiap hari dan jumlah berkenaan agak tinggi dan serius kerana dua kesalahan ini antara penyumbang utama kemalangan termasuk kemalangan maut di negara ini,” ujarnya kepada pemberita kelmarin.

AES catat 63,750 saman dari 1 Sept hingga 7 Nov lalu – 59,340 pandu lebih had laju, kurang 1%  bayar saman

Kamaruddin menjelaskan lokasi saman tertinggi yang dikeluarkan dalam tempoh berkenaan ialah di Kilometer 375.9 Lebuhraya Utara Selatan arah Utara iaitu sebanyak 9,609 notis bagi kesalahan memandu melebihi had laju dan di Jalan Pasir Putih di Perak iaitu sebanyak 367 notis kerana melanggar lampu isyarat.

“Daripada jumlah saman yang dikeluarkan dalam tempoh tersebut, hanya 1,675 notis atas kedua-dua kesalahan terlibat telah dijelaskan membabitkan kutipan sebanyak RM498,000. Jumlah saman yang dijelaskan agak rendah berbanding jumlah notis yang dikeluarkan. Ia melibatkan 1,525 saman atas kesalahan memandu melebihi had laju dan 150 saman kerana tidak mematuhi lampu merah,” katanya.

Beliau berkata JPJ memberi tempoh dua bulan kepada pesalah trafik atas kedua-dua kesalahan berkenaan untuk menjelaskan bayaran saman tersebut sebelum tindakan mahkamah diambil terhadap mereka selain disenarai hitam dan tidak boleh berurusan dengan JPJ untuk pembaharuan lesen atau cukai jalan.

Tambahnya lagi, langkah tersebut selaras dengan keseriusan kerajaan untuk mengurangkan jumlah kemalangan terutama kemalangan maut di negeri itu selain memastikan pengguna jalan raya mengamalkan pemanduan berdisiplin dan berhemah. Malah kementeriannya bercadang untuk menambah bilangan kamera Awas di seluruh negara secara berperingkat bergantung pada peruntukan sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required