“Buku” baru saman AES/AWAS bermula 1 Sept – JPJ

Bermula 1 September ini, operasi dan pelaksanaan AES/AWAS akan masuk lembaran baru. Menurut laman Facebook rasmi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), badan itu akan mengambil alih sepenuhnya aspek operasi, pembangunan, penyelenggaraan dan penguatkuasaan sistem berkenaan selepas perjanjian konsesi sebelum ini tamat pada 31 Ogos 2018.

Jadi, selepas ini, kerajaan melalui JPJ akan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pelaksanaan sistem berkenaan mengikut peruntukan undang-undang sedia ada. Saman yang akan dikeluarkan oleh AES/AWAS juga akan dikenakan tanpa sebarang pengurangan atau pengecualian.

JPJ dalam kenyataan yang sama turut menyeru kepada semua pemandu agar lebih berhati-hati dan sentiasa mematuhi peraturan jalan raya bagi mengelakkan sebarang kesulitan atau kemalangan jalan raya. Harapnya jalan raya kita akan lebih selamat selepas ini. Kalau tak nak bayar saman AES/AWAS, jadilah pemandu yang bertimbang rasa dan berhemah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • tan soon keat on Feb 19, 2019 at 7:37 pm

    Hi All,
    I am just experience today that I got AES saman last year 3 October and I was informed by my agent only today which I going to renew my car roadtax. I never receive any letter and a lot like mata system.
    Here is a little comment from my past experience and I hope to see a better Malaysia with systematic.

    Cheers.

    Proud to be Malaysian

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required