AES: Kerajaan tidak peroleh sebarang keuntungan, perjanjian berpihak kepada syarikat konsesi – Loke

AES: Kerajaan tidak peroleh sebarang keuntungan, perjanjian berpihak kepada syarikat konsesi – Loke

Pada 17 Ogos lalu, kerajaan mengumumkan semua saman yang belum berbayar yang dikeluarkan di bawah Automated Enforcement System (AES) akan dibatalkan. Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook, keputusan kerajaan bagi membatalkan saman AES bernilai RM435 juta itu adalah disebabkan penjanjian berat sebelah antara kerajaan terdahulu dengan dua syarikat konsesi yang mengendalikan sistem itu.

Memetik laporan Berita Harian, Loke berkata kerajaan juga tidak memperoleh sebarang keuntungan daripada kutipan saman sebaliknya ia dibayar sepenuhnya kepada dua syarikat konsesi itu iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd.

“Semua saman tertunggak itu dibatalkan kerana kerajaan tidak bersetuju penguatkuasaan diswastakan kepada dua syarikat konsesi berkenaan. Ini berikutan kerajaan terdahulu sudah mengurangkan kadar saman AES daripada RM300 kepada RM150, kerajaan terikat untuk menyerahkan sepenuhnya hasil kutipan kepada dua syarikat pengendali sistem itu.

AES: Kerajaan tidak peroleh sebarang keuntungan, perjanjian berpihak kepada syarikat konsesi – Loke

“Berdasarkan perjanjian, dua syarikat berkenaan berhak mendapat dua tier bayaran daripada kerajaan iaitu RM16 untuk setiap saman dan tier kedua adalah 50% dari nilai sebenar saman RM300,” ujar Loke.

Katanya lagi, ada pihak yang mempersoalkan kerajaan hilang sumber pendapatan disebabkan membatalkan saman tertunggak ini. Hakikatnya, kerajaan sendiri tidak mendapat sebarang hasil (daripada pembayaran saman berkenaan) dan ia tidak masuk dalam dana kerajaan kerana sejak 2012 hingga Mei lalu dengan sejumlah RM129 juta sudah dibayar kepada dua syarikat ini.

Loke turut memaklumkan, AES akan diambil alih sepenuhnya oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bermula 1 September ini, selepas kerajaan memutuskan untuk tidak menyambung kontrak dengan dua syarikat konsesi iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required