Hyundai Santa Fe generasi keempat di KLIMS 2018

Hyundai Santa Fe generasi keempat di KLIMS 2018

Hyundai Malaysia tidak mahu ketinggalan untuk memanfaatkan tumpuan terhadap acara KLIMS 2018; jenama Korea ini akan menerima pertambahan penawarannya di sini dengan pengenalan model SUV Santa Fe generasi keempat.

Melalui laman Facebook rasminya, Hyundai Malaysia mengeluarkan sebuah teaser dengan imej lampu depan model terbabit, sekaligus memberi pengesahan bahawa model berkenaan sudah bersedia untuk memasuki pasaran tempatan.

Di rantau ini, Santa Fe generasi bukanlah terlalu asing. Ogos lalu, mode ini sudah pernah diperkenalkan untuk pasaran Indonesia ketika pameran GIIAS 2018. Di sana, Hyundai Santa Fe generasi keempat ini menampilkan dimensi yang lebih besar dari model sebelumnya.

Hyundai Santa Fe generasi keempat di KLIMS 2018

Ia diukur dengan 4,770 mm panjang dan 1,890 mm lebar, atau 80 mm lebih panjang dan 10 mm lebih lebar dari model DM generasi ketiga. SUV ini juga mempunyai jarak roda 2,765 mm atau 65 mm lebih panjang dari sebelum ini. Model tertinggi SUV ini turut dipadankan dengan rim bersaiz 19-inci.

Untuk pasaran republik berkenaan, Santa-Fe baharu tersebut dijual dalam dua varian iaitu GLS dan XG, serta satu pilihan enjin petrol dan satu pilihan enjin diesel. Bagi model petrol, SUV bersaiz besar ini menerima enjin NA 2.4 liter MPI digandingkan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan.

Hyundai Santa Fe generasi keempat di KLIMS 2018

Untuk pilihan diesel, Santa-Fe dijana enjin dari siri R 2.2 liter turbodiesel CRDi dengan sistem e-VGT, menghasilkan kuasa 193 PS dan tork maksima 436 Nm. Enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear automatik Shiftronic lapan-kelajuan. Satu lagi enjin yang direka untuk Santa Fe iaitu 2.0 liter petrol T-GDI tidak ditawarkan di Indonesia.

Ia di jual pada pasaran negara tersebut pada harga bermula 499 juta (RM140,997) untuk model petrol GLS hingga Rp 569 juta (RM160,776) untuk model tertinggi diesel XG. Kalau anda berminat untuk menjadi yang terawal mendekati model ini, jumpa di KLIMS 2018 yang akan bermula ada 22 November hingga 2 Disember ini di MITEC, Kuala Lumpur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required