Kia Soul 2020 tampilkan model turbo 201 hp dan EV

Kia Soul 2020 tampilkan model turbo 201 hp dan EV

Kia menawarkan model Soul di Amerika Syarikat, bagi memeriahkan lagi pasaran kereta kompak boxy di sana, bersaing dengan Scion xB dan Nissan Cube. Soul generasi ketiga ini hadir dengan rekaan yang lebih menyerlah dan tersendiri.

Pada bahagian hadapannya, Soul menampilkan rekaan lampu utama terpisah, dengan pilihan LED penuh, bersama unit yang lebih nipis. Lampu nyalaan siang melintang dan indikator di posisikan di bawah, dengan gril “tiger nose” yang besar.

Pandangan sisi kini lebih kemas tanpa corong udara palsu pada roda hadapan, kini hanya garisan karakter berbentuk anak panah pada fender. Beltline yang melunjur ke atas kini terbentang di C-pillar bersama imej “bumbung terapung”, sementara bumbung juga kini ditampilkan dengan pemegang baharu untuk roof rack.

Kia Soul 2020 tampilkan model turbo 201 hp dan EV

Di bahagian belakang, lampu menegak sebelum ini kini berbentuk boomerang, sementara cermin belakang sedikit ke hadapan dan warna badan “island” masih dikekalkan. Baharu untuk model tahun 2020 ialah varian GT-Line dengan ciri lebih agresid pada bahagian hadapan dan belakang, kemasan merah pada luaran, cermin hitam berkilat dan roda aloi 18-inci, sementara X-Line baharu pula menerima body cladding, overfender dan rel bumbung yang kelihatan dengan gaya off-road – sama seperti Picanto X-Line.

Kia berkata Soul diinspirasikan oleh muzik sejak originalnya pada 2009, dan kali ini perekanya melukiskan inspirasi daripada “bunyi dari pandangan emosi”, dengan elemen inspirasi akustik pada setiap sudut dari tempat duduk hingga panel pintu. Ia juga menampilkan sistem pencahayaan ambien dengan warna yang boleh ditetapkan dan “mood” termasuk “Hey! Yo!”, “Party Time” dan “Romance”.

Lain-lain ciri termasuklah pembesar suara tweeter pada papan pemuka, fungsi Apple CarPlay dan Android Auto, serta skrin sesentuh tengah 10.25-inci, paparan utama lapan-inci, 10-pembesar suara, sistem bunyi Harman Kardon 640-watt, kawalan suhu automatik dwi-zon, dan pengecas telefon pintar tanpa wayar Qi. Varian GT-Line turut menerima roda stereng leper di bawah.

Kia Soul 2020 tampilkan model turbo 201 hp dan EV

Sedikit panjang berbanding sebelum ini, Soul juga mempunyai pakej yang lebih baik bagi meningkatkan kebolehaksesan ke dalam ruang kabin, dengan bukaan pintu hadapan yang lebih besar, dan tailgate yang lebih lebar dan rendah bagi memudahkan tugas memasuk dan mengeluarkan kargo, pemegang tailgate yang “lebih mudah digenggam” dan juga dua tahap lantai but untuk mudah memuatkan barangan yang lebih tinggi.

Untuk aspek keselamatan, ia turut telah ditambahbaik termasuk mempertingkatkan penggunaan Keluli Ketahanan Tingga Termasju (AHSS), komponen hot-stamped dan pelekat struktur bagi memperkukuhkan lagi struktur badannya. Kia menjangkakan Soul boleh mencapai kedudukan yang tertinggi daripada Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) dan National Traffic Highway Safety Administration (NHTSA) di Amerika Syarikat.

Sebagai tambahan, Soul juga didatangkan dengan sistem bantuan keselamatan Kia Drive Wise, termasuk Pengelak Pelanggarab Hadapan (FCA) dengan pengesan pejalan kaki, Bantuan Kekal Lorong (LKA), Bantuan Tukar Lorong (LCA), Amaran Kepekaan Pemandu (DAW), Amaran Pelanggaran titik Buta (BCW), Amaran Pelanggaran Lintasan Belakang (RCW), Kawalan Kelajuan Pintar (SCC) dan Bantuan Lampu Tinggi (HBA).

Kia Soul 2020 tampilkan model turbo 201 hp dan EV

Di bawah bonetnya, Soul dipadankan dengan enjin 2.0 liter Nu naturally-aspirated empat-silinder daripada Cerato baharu dengan hamburan 147 PS dan tork 179 Nm, bersama transmisi manual enam-kelajuan atay CVT yang Kia gelarkannya sebagai Intelligent Variable Transmission (IVT) – yang turut diambil dari Cerato.

GT-Line juga hadir dengan pilihan enjin 1.6 liter pengecas turbo dan suntikan terus yang mampu menghasilkan 201 hp dan 264 Nm, dipadankan dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan. Model ini turut dilengkapi dengan brek yang lebih besar, larasan suspensi talaan sport dan corong ekzos berkembar di tengah.

Dan akhir sekali, ia turut menawarkan model Soul EV, dengan motor elektrik 201 hp/395 Nm dan bateri polimer lithium-ion sejukan-cecair 64 kWh serba baharu, dengan Sistem Pengecasan (CCS) DC pantas standard. Ia juga didatangkan dengan sistem brek regenetif pintar, yang boleh dilaras menerusi pedal roda stereng dan juga larasan automatik apabila ada tekanan brek berdasarkan pengesan kenderaan di hadapan.

GALERI: Kia Soul 2020

GALERI: Kia Soul EV 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required