Volkswagen dikesan jual 6,700 kereta pra-produksi yang tidak sah – bakal dikenakan hukuman lebih berat

Volkswagen dikesan jual 6,700 kereta pra-produksi yang tidak sah – bakal dikenakan hukuman lebih berat

Selepas skandal dieselgate, nampaknya Volkswagen dikesan membuat lagi satu kesalahan jenayah iaitu menjual beribu unit kereta-kereta ujian pra-produksi kepada pelanggan-pelanggan mereka tanpa mengetahui status kereta tersebut di Eropah dan Amerika Utara sejak 2006, menurut laporan Der Spiegel.

Perkara tersebut turut sudah disahkan oleh jurucakap Volkswagen, dan turut menjelaskan mereka menjual kereta-kereta berkenaan secara rahsia, dan ia hanya melibatkan model-model dari jenama VW sendiri tanpa melibatkan jenama lain seperti Audi atau Skoda yang bernaung di bawah payung kumpulan sama.

Kereta-kereta tersebut sepatutnya perlu dihapuskan dan tidak boleh dijual kerana ia adalah unit-unit pra-produksi atau prototaip sebelum model produksi sebenar yang dihasilkan dan disahkan lengkap dalam semua aspek. Namun Volkswagen bertindak menjual kereta-kereta berkenaan sebagai kereta baharu dan terpakai, dan ia jelas bertentangan dengan undang-undang kerana ia tidak mendapat kelulusan dari pihak berkuasa pengangkutan bermotor.

Volkswagen dikesan jual 6,700 kereta pra-produksi yang tidak sah – bakal dikenakan hukuman lebih berat

Menurut laporan The Drive, Volkswagen boleh memohon untuk menjual kereta-kereta tersebut secara sah dengan melalui proses yang ditetapkan – mereka perlu mengemukakan dokumentasi bagi menunjukkan perbezaan model pra-produksi dengan model produksi sebenar dan memberitahu kesemua badan-badan penyelia dalam industri dan pengedar-pengedar mereka tentang susur galur kereta-kereta berkenaan. Satu pun langkah dalam proses tersebut tidak diambil oleh VW.

Akhbar Jerman, Handelsblatt pula melaporkan bahawa ada dokumen dalaman yang terdedah menyatakan jumlah sebenar kereta dengan “status pembinaan yang tidak jelas” mungkin mencecah setinggi 17,000 unit, atau hampir tiga kali ganda lebih banyak dari 6,700 kes yang telah disahkan. Dalam laporan susulan dari Der Spiegel juga mengesahkan jumlah yang lebih tinggi.

CEO Volkswagen, Herbert Diess didakwa sudah pun mengetahui sitausi berkenaan sejak 2016, namun kes ini masih disorokkan dalam masa dua tahun. Tetapi ia terdedah setelah VW mengambil keputusan untuk menyelesaikannya dengan pihak berkuasa pengangkutan Jerman awal September lalu. The Drive menyatakan bahawa risiko yang besar menanti VW kerana mereka sendiri tidak mempunyai dokumentasi apa sebenarnya yang tidak lengkap dan masalah pada kereta-kereta tersebut.

Volkswagen dikesan jual 6,700 kereta pra-produksi yang tidak sah – bakal dikenakan hukuman lebih berat

Jurucakap VW memberitahu Hendelsblatt bahawa berberapa model hanya perlu mengemaskini semula perisian bagi menjadikannya sama seperti model-model produksi, manakala yang lain masih lagi samar apa kekurangan dan masalahnya, dan ia perlu dilupuskan secepat mungkin. Menurut VW, mereka tidak menerima apa-apa laporan lagi berkenaan kemalangan, atau kecederaan disebabkan kereta-kereta tersebut, dan mereka “amat menyesali” penipuan yang telah terjadi.

Panggilan semula di Eropah telah pun diumumkan berhubung masalah ini, dan Volkswagen mungkin akan mengambil langkah untuk membeli semula kereta-kereta tersebut bagi mengelakkan ia terus dipandu atas jalan raya. Jun lalu, VW telah pun disaman sebanyak satu bilion euro (RM4.74 bilion) untuk menyelesaikan skandal Dieselgate, dan kini pihak berkuasa Jerman sedang membuat keputusan sama ada untuk menghukum jenama tersebut dengan saman yang lebih berat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required