Perodua Aruz – harga jualan diumum, RM72k-RM77k

Perodua Aruz – harga jualan diumum, RM72k-RM77k

Perodua Aruz, model SUV terbaru pengeluar tempatan itu, hari ini mula dibuka untuk tempahan di seluruh negara. Selain itu, harga anggarannya juga telah didedahkan. Ditawarkan dalam dua varian, SUV tujuh-tempat duduk berkenaan hadir dengan tanda harga bermula dari RM72,200 bagi varian 1.5 X dan RM77,200 bagi varian 1.5 Advance (AV). Harga ini adalah untuk Semenanjung Malaysia, atas jalan tanpa insurans. Lengkap dengan jaminan kilang selama lima tahun atau 150,000 km.

Dengan pengumuman rasmi dari Perodua ini, harga Perodua Aruz berada pada tahap RM20k lebih rendah berbanding model yang dibangunkan seiringan, Toyota Rush yang diumumkan harga anggarannya ketika pengenalan bermula dari RM93k hingga RM98k. Aruz juga lebih murah berbanding Honda BR-V, yang dijual antara RM81k hingga RM88k.

Kelengkapan standard bagi Aruz termasuk lampu utama LED, rim aloi 17-inci, corong pendingin hawa untuk barisan kedua, sistem tanpa kunci dan butang Push Start, pengimbas Touch n Go binaan dalaman, slot pengecas bagi semua barisan, enam beg udara dan kamera undur.

Aruz AV pula menerima tambahan lampu LED automatik, landasan pada bumbung, kemasan kulit, stereng balutan kulit dengan kawalan telefon, perakam video digital (DVR) dan input HDMI. Varian tertinggi ini juga dilengkapi dengan sistem keselamatan Advanced Safety Assist (ASA) 2.0.

Ia sama dengan sistem ASA yang ada pada Myvi sebelum ini, tetapi kali ini hadir dengan penambah baikan; termasuk di dalamnya ciri Pre-Collision Warning, Pre-Collision Braking, Front Departure Alert dan Pedal Misoperation Control, tetapi dengan tambahan pengesanan pejalan kaki bagi pra-perlanggaran.

ASA 2.0 juga memperkenalkan tahap kelajuan pengaktifannya yang lebih luas – sehingga 80 km/j (dulu hanya 30 km/j), pengesanan pejalan kaki/membrek sehingga 50 km/j – sama seperti yang dilihat pada sistem Toyota Rush.

Model terbaru Perodua ini dilengkapi dengan enjin Dual VVT-i cekap tenaga (EEV), dengan ciri Eco Idle dan kadar penggunaan minyak 15.6 km/l. Enjin ini dijangka berkongsi unit 2NR yang sama ditawarkan pada model Myvi, yang turut digunakan oleh Toyota Rush. Toyota juga mendakwa penggunaan minyak model Rush mampu mencapai 15.6 km/j, dan menggunakan transmisi automatik empat-kelajuan, pacuan roda depan.

Perodua Aruz ditawarkan dalam lima pilihan warna – Granite Grey, Electric Blue, Glittering Silver, Ivory White dan Amazon Green. Hijau berkenaan merupakan warna baru yang diperkenalkan untuk model ini, sementara putih merupakan warna solid. Apa pandangan tentang harga yang diumumkan ini?

GALERI: Toyota Rush 1.5 S 2018

GALERI: Toyota Rush 1.5 G 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required