Hatchback BMW 1 Series dan Mercedes-Benz A-Class akan datang mungkin akan dibangunkan bersama

Perkongsian platform, pembinaan bersama berberapa jenama berlainan boleh dikatakan normal buat masa sekarang memandangkan kos R&D bagi menghasilkan sebuah kereta yang benar-benar kompetitif adalah begitu tinggi buat masa sekarang. BMW dan Toyota misalnya, masing-masing kini hadir dengan kereta sport baharu iaitu Z4 dan Supra generasi baharu, yang kedua-duanya menggunakan platform dan unit janakuasa yang sama.

Tapi itu cerita dua buah jenama yang bukanlah pesaing secara berdepan, dan ini ada sedikit pelik – menurut laporan berita Jerman Handelsblatt, BMW dan pemilik jenama Mercedes-Benz, Daimler AG dikatakan akan membina hatchback entry level mereka iaitu 1 Series dan A-Class secara bersama selepas ini.

Perkongsian pembangunan ini adalah termasuk teknologi kereta pemanduan sendiri, transmisi dan juga sel bateri. Dengan kerjasama ini, kedua-dua jenama mungkin akan menjimatkan kos yang besar terutamanya dalam pembangunan kereta yang beroperasi tanpa pemandu dalam masa yang sama mengekalkan mereka sebagai peneraju teknologi berbanding pengeluar-pengeluar tradisional, mahupun nama-nama baharu seperti Waymo, lapor Handelsblatt.

Walau bagaimanapun, model pertama hasil kerjasama ini hanya akan muncul paling cepat pada tahun 2025, dan portal berita tersebut turut menambah jurutera dari kedua-dua syarikat pastinya akan berhadapan dengan pelbagai halangan dalam kerjasama sebegini.

Usaha ini sebenarnya bukan yang pertama bagi BMW Group dan Daimler AG. Sebelum ini kedua-dua syarikat bersama Ford Motor Company dan Volkswagen Group (menerusi Audi dan Porsche) telah menubuhkan kerjasama yang digelar IONITY bagi membangunkan dan mengimplentasikan jaringan pengecas bateri berkuasa tinggi untuk kereta elektrik di seluruh Eropah, dimana semua pihak memegang kepentingan dengan jumlah yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required