Huawei patenkan sistem bolehkan kereta buat laporan terus kepada polis jika dipandu pemandu mabuk

Huawei patenkan sistem bolehkan kereta buat laporan terus kepada polis jika dipandu pemandu mabuk

Pembuat gajet elektronik dari China, Huawei telah mempatenkan teknologi yang membolehkan kereta pemanduan sendiri membuat laporan terus kepada polis sekiranya mengesan pemandu yang memandunya dalam keadaan mabuk, lapor AutoExpress.

Dalam dokumen yang difailkan di Pejabat Paten Eropah tersebut mendedahkan bahawa teknologi ini juga mampu untuk memantau keadaan pemandu bagi memastikan mereka cukup sihat bagi memandu secara manual, mengambil alih kawalan dari pemanduan automatik.

Sekiranya ia mengesan pemandu berada dalam keadaan mabuk, ia akan membuat keputusan sendiri termasuk memberikan amaran kepada penumpang lain, menyahaktifkan kawalan manual dan juga terus menghubungi polis jika perlu.

Huawei patenkan sistem bolehkan kereta buat laporan terus kepada polis jika dipandu pemandu mabuk

Kamera pemantau pemandu yang dihasilkan Volvo

Menurut paten tersebut lagi, sistem ini akan beroperasi dengan “pelbagai penderia bagi mengesan imej” dan ia bukan sahaja direka untuk mengesan alkohol, malah telefon yang digunakan untuk menghantar mesej ketika memandu, dadah dan juga senjata. Ia juga boleh mengenalpasti sama ada pemandu tersebut memandu dalam keadaan terganggu, tertekan atau mengantuk.

Tiada perincian bagaimana Huawei akan memproduksi sistem berkenaan. Sehingga kini tiada lagi laporan bahawa Huawei akan mengikut jejak langkah Apple bagi menghasilkan kereta sendiri. Jadi berkemungkinan besar teknologi berkenaan akan dijual kepada pengeluar-pengeluar automotif.

Ia juga mungkin hampir sama dengan sistem dibangunkan oleh Volvo yang akan mula diimplementasi tahun ini. Sistem dari pengeluar kereta Sweden tersebut menggunakan kamera bagi mengesan kesihatan pemandu, dan akan menghubungi hospital dan ahli kenalan terdekat sekiranya pemandu dikesan mempunyai masalah kesihatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required