ECRL belum muktamad, rundingan masih dijalankan

ECRL belum muktamad, rundingan masih dijalankan

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir menyatakan bahawa kerajaan masih belum membuat sebarang keputusan berhubung East Coast Rail Link (ECRL), dan perbincangan antara Malaysia dan China masih berjalan, memetik satu laporan The Star.

“Ketika ini, belum ada keputusan muktamad yang diambil. Beberapa perbincangan telah dilakukan, tetapi kita perlu mencari penyelesai terbaik. Kami masih berunding,” jelas Tun M. “Rasanya kita perlu beri masa kepada kedua-dua pihak untuk mencadangkan penyelesaian kepada masalah ini. Mungkin juga ada pilihan lain – kita sentiasa terbuka untuk mempertimbangkannya.

“Kita masih mengkaji kos yang terlibat. Ada juga tawaran dari pihak lain dengan kos yang lebih rendah. Kerajaan sebelum ini memberi anggaran yang terlalu tinggi untuk ECRL.”

Kenyataan ini adalah susulan daripada perbezaan pandangan yang berlaku antara Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali berkaitan projek yang sama – Lim menyatakan nasib projek berkenaan masih belum dipastikan, sementara Azmin menyatakan ia sudah dibatalkan kerana kos yang tinggi.

ECRL belum muktamad, rundingan masih dijalankan

Mahathir menjelaskan, ‘pertembungan’ itu berlaku adalah disebabkan oleh tafsiran yang berbeza dilakukan oleh media. “Kedua-dua menteri betul, tetapi masanya tidak tepat. Menteri yang hadir mesyuarat kabinet telah membuat kenyataan yang tidak dilaporkan setepatnya dalam media.

“Media melaporkan hal lain dan memberi penekanan kepada perkara berbeza. Apa yang dimaksdukan oleh beliau ialah kita perlu mengekalkan hubungan baik dengan China, kerana negara itu rakan niaga yang penting kepada kita, sumber pelaburan luar bagi kita. Maklumat yang bertentangan itu disebabkan oleh laporan media yang menafsirkan kenyataan itu secara berbeza,” jelas Tun M.

Projek berkenaan, yang dianggarkan menelan kos RM81 bilion, diluluskan oleh pemerintahan terdahulu di bawah Datuk Seri Najib Tun Razak pada Oktober 2016, dengan pembinaan akan dikendalikan oleh China Communication Constructions Company (CCCC) dan pembiayaan oleh Export-Import Bank of China (Exim Bank of China).

Malaysia akan mendapat pinjaman daripada bank berkenaan sekiranya CCCC yang akan membina laluan keretapi berkenaan. Ia melibatkan jarak trek sejauh 688 km dari Pelabuhan Klang ke Pengkalan Kubor di Kelantan, melibatkan dua fasa pembinaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required