Enam stesen MRT dikenalpasti sebagai hotspot jenayah, polis bantuan akan memantau – Loke

Enam stesen MRT dikenalpasti sebagai hotspot jenayah, polis bantuan akan memantau – Loke

Minggu lalu, berlakunya kes jenayah di sebuah lif di stesen MRT Taman Mutiara, Cheras, apabila seorang wanita dibelasah dan disamun oleh seorang lelaki. Suspek melarikan dompet mangsa yang mengandungi kad pengenalan, kad pengeluaran wang automatik (ATM) dan wang tunai berjumlah RM400.

Ekoran insiden ini yang turut mendapat perhatian Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, yang telah mengesahkan sebanyak enam stesen Transit Aliran Massa (MRT) dikenal pasti sebagai ‘hotspot’ kejadian jenayah paling kerap.

Menurutnya, enam stesen itu adalah Taman Mutiara Cheras, Batu 11 Cheras, Bukit Bintang, Maluri, Kajang dan Taman Pertama, Cheras, laporan Bernama.

Enam stesen MRT dikenalpasti sebagai hotspot jenayah, polis bantuan akan memantau – Loke

“Justeru, kami memutuskan untuk mewujudkan satu pasukan khas yang ditugaskan untuk memantau enam stesen MRT terbabit, bagi meningkatkan aspek keselamatan para penumpang. Petugas khas terlibat yang terdiri daripada 1,300 polis bantuan berperanan untuk melakukan pemantauan di stesen dengan berpakaian biasa pada setiap masa. Kita juga telah memastikan jika pengguna MRT memerlukan khidmat pengiring untuk ke kawasan parkir, mereka boleh meminta bantuan daripada polis bantuan,” ujarnya kepada pemberita semalam.

Loke berkata insiden itu dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet semalam, apabila Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meminta meningkatkan aspek keselamatan di semua 115 stesen MRT dan perhentian bas.

Katanya, pihak Prasarana juga akan menambah baik sistem lampu, dan kamera litar tertutup (CCTV) di semua stesen MRT serta kawasan sekitarnya bagi mengembalikan semula keyakinan penumpang wanita di stesen-stesen MRT.

“Semua rondaan di stesen akan menjadi lebih kerap khususnya di kawasan terbabit. Kita akan terus bekerjasama dengan pihak penguatkuasaan dan polis untuk meningkatkan keselamatan bagi menangani isu jenayah,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required