Pusingan MotoGP di Lombok sah bermula tahun 2021

Pusingan MotoGP di Lombok sah bermula tahun 2021

Sebelum ini hanya tersebar sebagai khabar angin, tapi sekarang, Dorna Group, bersama Indonesia Tourism Development Corporation (ITDC) telah mengeluarkan kenyataan rasmi satu perjanjian kontrak untuk FIM MotoGP dan juga FIM Superbike World Championship (WSBK) telah ditandatangani.

Melalui perjanjian ini, Indonesia akan kembali menganjurkan MotoGP dan juga WSBK pada tahun 2021 di Mandalika, Lombok. Mengikut laporan motorsport.com, sebuah litar baru akan dibina untuk tujuan ini, dan ia melibatkan 18 selekoh, dengan jarak satu pusingan penuh 4.32 km.

“Ini adalah satu projek yang unik, di mana kita akan mempunyai litar bertaraf antarabangsa di kawasan urban, dalam negara yang mempunyai ramai pengikut MotoGP. Indonesia adalah pasaran yang penting bagi kami, dengan banyak peminat sukan permotoran tinggal di sini dan suasana MotoGP akan jadi lebih kuat apabila litar ini siap nanti,” kata ketua pegawai eksekutif Dorna Group, Carmelo Ezpeleta.

Pusingan MotoGP di Lombok sah bermula tahun 2021

Sekarang ini untuk tahun 2019, terdapat 19 litar yang telah disenaraikan untuk perlumbaan MotoGP, namun ia juga mungkin akan ditambah dengan satu lagi litar iaitu Kymiring di Finland. Jadi, dengan penambahan Lombok sebagai satu lagi litar, pada tahun 2021 nanti akan ada 21 pusingan perlumbaan MotoGP.

Sementara itu, bagi WSBK pula, tahun 2019 akan menyaksikan perlumbaan berlangsung di 13 litar termasuk di Buriram, Thailand. Bagi penganjuran MotoGP dan WSBK di Indonesia ini, Dorna Group dan ITDC akan mengeluarkan kenyataan lanjut dalam masa terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required