Proton minggu ini telah pun mendedahkan model Persona facelift 2019 kepada umum, 11 hari selepas pengenalan sama dilakukan terhadap model Iriz 2019. Kedua-dua model ini bakal dilancarkan secara rasmi dalam bulan ini juga, dan tampahan kilat atas talian juga telah dibuka dengan bayaran serendah RM9.99 yang akan berlangsung sehingga 22 Mac 2019.

Sama seperti Iriz, Persona juga menerima pembaharuan dari sudut rekaan wajah depan dan juga bahagian belakangnya. Tetapi, bukan sekadar habis di situ. Menurut Proton, ada 303 pembaharuan yang telah dilakukan terhadap Persona generasi kedua ini yang kini melalui facelift yang pertama. Persona generasi pertama diperkenalkan sejak tahun 2007 dahulu.

Apa pembaharuan yang dilakukan itu? Kalau dinilai dari sudut yang boleh dilihat dengan mata kasar, bahagian depannya kini lebih menarik. Dengan kemasan gril krom yang diilhamkan dari busur panah, serta elemen “Infinite Weave” yang lebih besar dan ketara serta penggunaan lampu DRL LED pada tempat lampu kabus dahulu, Persona dari depan tampil lebih meyakinkan.

Bahagian belakang juga sama, beberapa pembaharuan telah dilakukan; antaranya ia tidak lagi terlalu “labuh” dan nampak besar. Ada spoiler kecil diletakkan pada penutup ruang barangan, begitu juga dengan bahagian bawah bampar yang diberikan rekaan baru sepenuhnya, dengan kemasan krom dan visual ala diffuser.

Di bahagian dalam, suasana lebih cerah dengan penggunaan dua warna; bahagian bawah dan pelapik bumbung dalam warna cerah, melengkapi kemasan hitam lain yang digunakan. Dari aspek mekanikal, tidak banyak berubah; masih gunakan enjin 1.6L (107 hp/150 Nm) yang sama. Cuma, CVT yang ada menurut Proton telah diperkemaskan untuk memberi tiga atau empat peratus lebih penjimatan bahan api.

Selebihnya, kami huraikan sebanyak dan seringkas mungkin tentang pembaharuan yang dilakukan terhadap Persona 2019. Sila tonton dan kongsi pandangan anda.

GALERI:Proton Persona facelift 2019 1.6 CVT Premium

GALERI:Proton Persona facelift 2019 1.6 CVT Executive