Mari berkenalan dengan Hadri & Toyota AE86 Sprinter Trueno yang akan ke Nürburgring ikut jalan darat!

Mari berkenalan dengan Hadri & Toyota AE86 Sprinter Trueno yang akan ke Nürburgring ikut jalan darat!

Mula bercampur dengan komuniti yang berminat dengan kereta lama pada usia remaja, mendedahkan saya dengan pelbagai ‘jenis’ pemilik kereta sebegini dengan pegangan masing-masing. Tak dinafikan, mereka yang benar-benar perfectionist mempunyai kereta yang paling sempurna pada pandangan mata, tetapi kadang-kadang mereka ini terlalu ‘kedekut’ untuk memandu kereta berkenaan kerana bimbang dengan pelbagai perkara.

Bagi saya sendiri pula yang sukakan kereta lama kerana karekter yang ada pada kereta tersebut, terutama ‘rasa mekanikal’ yang begitu membuatkan saya rasa bersemangat untuk memandu, menyebabkan saya memilih kereta sebegini sebagai pengangkutan harian. Maklumlah, untuk membeli sebuah kereta moden dengan karekter sedemikian buat masa sekarang bukanlah sesuatu yang murah.

Jadi, dari Honda Civic generasi kedua kemudian ke Datsun 120Y B310 dan akhirnya kini saya memandu sebuah Volvo 240, kesemua kereta-kereta ini saya kekalkan kondisinya agar sebaik sahaja kunci diputar, ia boleh dipandu sama ada ke Johor Bahru, Bukit Kayu Hitam, mahupun ke Rantau Panjang, sama seperti kereta-kereta yang masih berbau kedai – tidak perlu kata-kata semangat seperti “geran simpan sendiri” atau “hobi kami hebat” bagi menyedapkan hati sendiri, kerana kepuasan itu memang datang setiap kali memandu dan bukan kerana terikut-ikut dengan trend kereta lama dilihat agak hip 7-8 tahun kebelakangan ini.

Mari berkenalan dengan Hadri & Toyota AE86 Sprinter Trueno yang akan ke Nürburgring ikut jalan darat!

Jadi bila saya bertemu dengan Engku Mohamed Hadri ketika majlis sidang media Retro Havoc 2019 tempoh hari, dan mendengar rancangannya untuk ke litar ‘The Green Hell’ Nürburgring Nordschleife yang terletak di Jerman melalui jalan darat menerusi ekspedisi yang digelar Retro Havoc World Motorsport Tour, saya amat teruja.

Dari gaya beliau bercerita, saya faham benar perasaan dan tujuannya untuk melakukan ‘kerja gila’ seperti ini. Menurut Hadri, memandu dan mengembara adalah aktiviti kegemarannya sejak dari kecil lagi, dan dengan latar belakang pernah menjadi seorang mekanik dan juga pelumba, sudah tentu ekspedisi ini adalah impian hidupnya.

Retro Havoc World Motorsport Tour bukan semata-mata kembara dari Malaysia ke Jerman, sebenarnya dalam perjalanan Hadri akan singgah ke 12 litar perlumbaan seluruh dunia antaranya Litar Antarabangsa Buriram Thailand, Litar Silverstone di UK dan Litar Spa Francorchamps di Belgium, selain turut singgah ke acara-acara lain seperti Goodwood Festival of Speed juga di UK.

Mari berkenalan dengan Hadri & Toyota AE86 Sprinter Trueno yang akan ke Nürburgring ikut jalan darat!

Secara keseluruhan, 24 negara perlu ditempuhi dalam perjalanan sejauh lebih dari 32,000 kilometer. Dalam ekspedisi ini, Hadri akan ditemani oleh tiga orang yang lain dalam pasukannya bersama sebuah van Toyota Hiace untuk membawa segala kelengkapan lain. Menurutnya lagi, perjalanan yang dijadualkan bermula tahun hadapan ini akan ditamatkan dalam masa satu tahun.

Sebenarnya selain dari mengembara, Hadri turut mempunyai tujuan lain dalam ekspedisi ini. Pertama, tentulah untuk mempromosikan jenama Retro Havoc itu sendiri dan secara tidak langsung mempromosikan Malaysia dan budaya automotif kita kepada ‘mat-mat kereta’ seluruh dunia bahawa kita juga mempunyai pengikut-pengikut budaya automotif yang begitu kuat.

Kedua, Hadri juga akan mewujudkan satu jaringan hubungan antara kumpulan automotif di seluruh dunia, dengan berjumpa sendiri kumpulan-kumpulan berkenaan sepanjang perjalanan ini. Hadri turut menyatakan sudah ada kumpulan yang telah bersedia untuk menyambutnya di negara masing-masing setelah video pengumuman projek ini disiarkan di Youtube yang diterbitkan oleh saluran Tokyo Tuner.

Selain dari semangat, sudah tentu pengembaraan ini memerlukan kos yang cukup tinggi. Setakat ini, Hadri masih belum menerima tajaan besar dari mana-mana pihak. Katanya, dia tidak akan mengemukakan permohonan tajaan dengan tangan kosong, dan sekiranya tiada pihak yang mahu menaja, projek ini tetap akan diteruskan dengan pembiayaan sendiri.

Oleh itu, buat masa sekarang Hadri melakukan pelbagai usaha bagi membuktikan dia benar-benar bersedia dan mampu bertahan untuk perjalanan ini, antaranya adalah sesi ujian yang dilakukan di litar Sepang hujung minggu lalu, sehari selepas berlangsungnya Retro Havoc 2019 di Kompleks BRT Sunway.

Pemandu rasmi Toyota Gazoo Racing yang berlumba di Kejohanan Super GT, Akira Iida turut dijemput untuk menguji kereta ini, bukan sahaja untuk mendapatkan maklum balas, malah pengesahan dari pelumba professional itu juga sangat penting bagi Hadri untuk mendapatkan tajaan dari mana-mana pihak selepas ini.

Toyota Corolla AE86 Sprinter Trueno milik Hadri ini mungkin tidak mempunyai penampilan yang sempurna. Dengan warna badan ‘Panda’ persis jentera Project D Takumi Fujiwara, ia tidaklah berkondisi seperti sebuah ‘show car‘ dengan berberapa ‘battle scar‘ pada badannnya. Tetapi disebaliknya, sistem mekanikal kereta ini berada dalam keadaan yang sangat sihat, dengan aura ia mampu bergerak ke mana sahaja asalkan mempunyai permukaan jalan.

Enjin 1.6 liter Twin Cam 16V 4A-GE ini dibiarkan standard bagi memastikan tahap reliabilitinya. Bukan sahaja sistem ekzosnya masih lengkap dengan catalytic converter asal dan juga sistem kemasukan Toyota Variable Induction System (T-VIS) masih berada di tempatnya, buat pertama kali juga saya menyaksikan depan mata sebuah AE86 yang masih mempunyai kotak angin bagi menempatkan penuras udara asal!

Hadri telah melakukan ujian dyno ke atas enjin ini dan ia terbukti masih menghasilkan kuasa yang sepatutnya iaitu lebih dari 90 whp pada roda belakang atau 120 hp pada roda tenaga mengikut spesifikasi asal. Namun sedikit pengubahsuaian pada sistem-sistem sokongan telah dibuat bagi meningkatkan lagi ketahanan enjin tersebut, antaranya sistem penyejuk minyak pelincir, radiator aluminium lebih tebal dari SARD serta hos-hos laluan cecair penyejuk lebih tahan lasak dari Forged Racing, serta wayar-wayar bumi tambahan lebih tebal untuk memastikan bekalan kuasa elektrik dari alternator sentiasa berada pada tahap terbaik.

Mari berkenalan dengan Hadri & Toyota AE86 Sprinter Trueno yang akan ke Nürburgring ikut jalan darat!

Sistem suspensi asal kereta ini telah digantikan dengan set penyerap hentak dan spring boleh laras. Talaan yang diberikan bukan untuk pemanduan di litar semata-mata, tetapi ia dibuat seimbang untuk pemanduan jalan raya, kerana dengan suspensi yang terlalu keras untuk perjalanan jauh pastinya akan membuatkan pemandu letih dengan lebih cepat.

Bagi memastikan kuasa dari enjin dapat digunakan sepenuhnya, Hadri tidak menggunakan set rim bersaiz besar, sebaliknya menggayakan rim dengan diameter hanya 15-inci. Set rim Black Racing dipilih oleh Hadri bagi melengkapkan rupa Panda Trueno miliknya ini, bersama tayar semi-slick Hankook Ventus TD bersaiz 195/55R15 – tetapi tayar ini akan diganti dengan tayar lebih sesuai dengan jalan raya ketika ekspedisi, dan untuk litar Hadri mungkin akan menggunakan Yokohama Advan Neova selepas ini.

Dengan rim bersaiz kecil ini sebenarnya ada satu lagi masalah – agak sukar untuk mendapatkan sistem brek yang lebih berkuasa bagi dimuatkan pada diameter yang agak terhad. Namun perkara ini dapat diselesaikan setelah Hadri berjaya mendapatkan angkup brek hadapan lengkap dengan cakera AP Racing dari siri klasik yang memang di reka khas untuk kereta-kereta seperti AE86 ini.

Bahagian kabin AE86 ini juga mendapat sentuhan minimal di mana roda stereng asal digantikan dengan roda stereng OMP deep dish bersama bosskit lebih panjang, manakala tempat duduk pemandu ditukar dengan tempat duduk bucket penuh perlumbaan Corbeau Sprint.

Walaupun hadir dalam bentuk sebuah kereta sport, AE86 Sprinter Trueno ini masih lagi sebuah Corolla. Dari segi rekaan kerangka, model ini sebenarnya adalah hampir seiras dengan Corolla satu generasi di belakangnya iaitu KE70, sebab itulah banyak komponen antara dua model ini boleh ditukar antara satu sama lain.

Dengan faktor ini, jika diikut logik, memang tiada masalah untuk AE86 ini untuk tiba ke Nürburgring melalui jalan darat. Bukan sahaja rekaannya ringkas memudahkan kerja-kerja penyelenggaraan dan pembaikkan dilakukan, komponen-komponen Toyota pada era ini juga sudah terbukti sangat lasak dan tahan lama – lihat sahaja berapa banyak lagi KE70 yang masih cemerlang melingkar di atas jalan raya, malah model-model lebih lama dari itu seperti KE30 dan KE20 dengan enjin siri K masih lagi boleh cruising di lebuh raya pada kelajuan 110 km/j tanpa masalah.

Tambahan pula, kereta ini juga bukanlah kereta hujung minggu buat Hadri, sebaliknya ia adalah pengangkutan utama yang dipandu setiap hari. Menurut Hadri, proses overhaul bagi menyegarkan kembali semua komponen dalaman enjin ini hanya akan dilakukan hampir dengan hari bermulanya pengembaraan ini nanti.

Dalam sesi ujian hari ini, Akira Iida telah memberikan maklum balas positif terhadap kereta berkenaan. Menurutnya, suspensi telah ditala dengan baik, begitu juga prestasi yang diberikan pada sistem brek. Cuma suhu minyak pelincir sedikit tinggi dari biasa – Hadri sengaja memilih sesi ujian dari pukul 11 pagi hingga 1 petang yang sememangnya sangat terik di Sepang, semata-mata untuk menguji perkara ini.

Hadri nyata gembira dengan sesi ujian tersebut. Sesi pada hari berkenaan juga turut di sokong oleh pengasas Retro Havoc sendiri, Alie Kuoppa yang turut membawa bersama delegasi Jepun seperti Daijiro Inada (pengasas majalah Option), Shoji Inoue (pengasas Star Road), Ron Celestine (Speedhunters) dan Ichiraku Toshiya (1048 Japan). Sama-sama kita doa kan apa yang dirancang oleh anak muda Malaysia ini berjaya, dan tunjukkan pada dunia komuniti sukan permotoran di negara kita ini bukan biasa-biasa!

Kemaskini: Hadri sudah mengesahkan bahawa dia akan memulakan ekspedisi ini bermula 19 Ogos 2019!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required