Volkswagen Tarok Concept – trak pikap dengan casis seperti kereta, enjin 1.4L TSI, akan ke New York

Volkswagen Tarok Concept – trak pikap dengan casis seperti kereta, enjin 1.4L TSI, akan ke New York

Kita di Malaysia tak pernah nampak trak pikap dari Volkswagen bukan? Jenama Jerman tersebut sememangnya mempunyai model sedemikian yang digelar Volkswagen Amarok, iaitu trak pikap ladder frame tradisional di jana enjin turbodiesel V6 3.0 liter. Namun model trak pikap konsep yang digelar Volkswagen Tarok ini agak berlainan, kerana ia adalah trak pikap yang diasaskan dari kerangka monocoque seperti kereta penumpang biasa.

Model konsep ini pertama kali membuat kemunculannya di Sao Paolo International Motor Show November tahun lalu, dan ia bakal dipamerkan sekali lagi di New York International Auto Show 2019 nanti. Ia diasaskan dari platform MQB, iaitu asas yang sama untuk kereta-kereta VW lain seperti Golf dan Jetta.

Dengan dimensi sekitar lima meter, Tarok menerapkan rekaan sebagai sebuah trak pikap double cab. Apa yang menarik dan tidak pernah ada pada trak pikap biasa adalah tempat duduk belakangnya boleh dilipat seperti sebuah hatchback atau wagon, bagi membolehkan ruang bed belakang diletakkan barang yang lebih panjang.

Volkswagen Tarok Concept – trak pikap dengan casis seperti kereta, enjin 1.4L TSI, akan ke New York

Volkswagen Tarok ini turut diberikan lampu hadapan LED, bar bumbung, dan juga tayar off-road bagi melengkapkan rupanya sebagai sebuah trak pikap sebenar.

Pada bahagian kabin, ia menerima papan pemuka dengan paparan instrumen digital, sistem infotaimen dengan skrin sesentuh kaca 9.2-inci, kawalan penghawa dingin digital. Sedikit kelainan Tarok dengan trak pikap biasa, ia hadir dengan bumbung panaromik penuh.

Dengan platform MQB, Tarok diberikan enjin 1.4 liter empat-silinder TSI berkuasa 150 PS bersama kotak gear enam-kelajuan automatik yang diletakkan secara melintang seperti kereta biasa. Ia tidak diberikan sistem 4WD seperti trak-trak pikap ladder frame lazim, namun kuasa masih boleh dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem AWD sepenuh masa 4Motion Volkswagen.

Lima mod pemanduan disediakan untuk unit janakuasa ini iaitu Comfort, Sport, Normal, Eco dan Individual. Walaupun tidak kelihatan begitu lasak, Volkswagen mendakwa bahawa Tarok mempunyai kebolehan menunda maksimum 1 tan.

Menurut Volkswagen lagi, model konsep ini akan dijelmakan dalam versi produksi “dengan hampir tiada perubahan”. Setelah ia masuk ke pasaran kelak, Tarok turut akan menerima pilihan enjin turbodiesel 2.0 liter TDI. Kemunculan Tarok di New York nanti adalah untuk mendapatkan respon orang ramai bagi trak pikap “kompak dan versatil” berkenaan.

Tarok bukan satu-satunya trak pikap yang direka dengan kerangka sebegini, kerana Honda Ridgeline telah menggunakan konsep yang hampir sama dan telah berada dalam pasaran Amerika sejak tahun 2004. Kita di Malaysia berkemungkinan besar tidak akan menerima model-model sebegini, tetapi sebagai pengguna apa pendapat anda? Adakah pasaran tempatan memerlukan model seperti Volkswagen Tarok ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required