Selangor, Johor dan Perak catat kemalangan maut tertinggi bagi tempoh 2015 hingga 2017 – MIROS

Selangor, Johor dan Perak catat kemalangan maut tertinggi bagi tempoh 2015 hingga 2017 – MIROS

Saban hari pasti ada saja berita mengenai kemalangan maut dilaporkan di dada-dada akhbar tempatan. Kemalangan yang tidak mengenal bangsa, agama mahu pun umur ini, dan bertambah menyedihkan jika ia membabitkan kehilangan nyawa. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), tiga buah negeri di Malaysia telah mencatatkan kemalangan maut tertinggi bagi tempoh 2015 hingga 2017, iaitu Selangor, Johor dan Perak.

Memetik laporan Berita Harian, Pengarah MIROS, Dr Siti Zaharah Ishak berkata, setakat ini dalam tempoh yang dinyatakan itu, daerah Batu Pahat di Johor mencatatkan jumlah kematian tertinggi dengan 554 kes. Di mana laluan Batu Pahat ke Kluang melalui Ayer Hitam dikenal pasti sebagai laluan ‘kawasan panas’ berikutan banyak berlaku kes kemalangan maut di situ.

“Laluan empat lorong yang lurus dan panjang itu menjadi antara faktor berlakunya kemalangan kerana pengguna jalan raya cenderung untuk memandu melebihi had kelajuan. Selain Batu Pahat daerah lain di negeri itu yang turut mencatatkan kadar kemalangan maut yang tinggi adalah di Johor Bahru Selatan dengan 315 kes dan Kluang 296 kes.

Selangor, Johor dan Perak catat kemalangan maut tertinggi bagi tempoh 2015 hingga 2017 – MIROS

“Bagi Selangor pula katanya, sebanyak 347 kes maut direkodkan di Kajang, Klang Selatan (270) dan Kuala Selangor (260), manakala Perak, Ipoh (402), Manjong (261) dan Hilir Perak (232),” katanya.

Mengulas lanjut, Dr Siti Zahirah berkata, faktor kecuaian manusia turut menjadi antara punca utama berlakunya kemalangan.

“Ketika ini juga menjadi ‘kebiasaan’ pemandu untuk menggunakan telefon bimbit ketika memandu sama ada untuk bercakap, melayari internet, menggunakan aplikasi Whatsapp atau berswafoto. Perlu diingat kelalaian walau hanya satu saat boleh menyebabkan kemalangan,” katanya.

Selangor, Johor dan Perak catat kemalangan maut tertinggi bagi tempoh 2015 hingga 2017 – MIROS

Dalam masa yang sama, Menteri Pengangkutan Anthony Loke pula berkata, kementerian akan berbincang dengan kerajaan negeri, Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk mencari langkah mengurangkan kadar kemalangan terutama di lokasi panas.

Katanya, walaupun banyak penguatkuasaan dijalankan di lokasi terbabit, tetapi ia masih tidak mencukupi untuk mengurangkan kadar kemalangan.

“Tahap kesedaran di kalangan pemandu masih kurang justeru kempen untuk mendidik masyarakat mengenai keselamatan jalan raya perlu terus diadakan. Selain itu, peranan ibu bapa juga penting untuk mengawal dan mendisiplinkan anak-anak supaya tidak melanggar undang-undang jalan raya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required