RS5-R Sportback ABT – 50 unit saja, 503 hp, 680 Nm

RS5-R Sportback ABT – 50 unit saja, 503 hp, 680 Nm

Syarikat talaan kenderaan yang terkenal dengan ubah suai model daripada Volkswagen dan Audi Group, iaitu ABT kini mengumumkan pakej terbaru untuk Audi RS5 Sportback, yang memberi naik taraf bukan sahaja penampilan, tetapi juga prestasi. Walaupun begitu, hanya 50 unit sahaja akan dihasilkan.

Untuk bahagian prestasi, kuasa RS5-R ABT dinaikkan menjadi 503 hp dan 680 Nm tork, berbanding 444 hp dan 600 Nm untuk RS5 standard. Ini adalah hasil daripada penggunakan unit kawalan enjin (AEC), penyejuk air tambahan, sistem ekzos, serta salur udara, yang kesemuanya adalah keluaran ABT. Kemudian, ia turut dipasang dengan spring suspensi boleh laras serta besi penstabil di kedua-dua gandar.

Seperti yang boleh dilihat, RS5-R ABT ini mempunyai rupa lebih agresif hasil daripada kit aerodinamik serta kemasan gentian karbon pada bahagian lip hadapan, tepi bampar serta gril yang mempunyai logo gelap. Bukaan udara pada tepi fender itu adalah pilihan tambahan, tetapi ia menjadikan kenderaan nampak lebih ganas apabila digabungkan dengan rim 21 inci ABT Sport GR yang dibalut tayar 275/25.

Bahagian belakang menampilkan spoiler serta skirt yang juga diperbuat daripada gentian karbon. Pada setiap penjuru bampar terdapat dua muncung ekzos ABT yang berukuran 102 mm. Semua bahagian yang diperbuat daripada gentian karbon disudahi dengan kemasan berkilat.

Sama seperti luar, bahagian dalam juga menggunakan banyak kemasan gentian karbon termasuk pada panel pintu, roda stereng, papan pemuka, tombol gear dan paling besar adalah rangka belakang tempat duduk. Selain daripada itu, terdapat juga lencana “ABT RS5-R‚ 1 of 50”, kemasan tepi pintu serta lampu bawah pintu.

Harga untuk kit ini sahaja, termasuk kos cat dan pemasangan adalah lebih sedikit daripada 33,000 euro (RM154k). Kalau mahu membelinya kereta yang sudah siap dipasang terus dengan kit ini, harganya bermula daripada 116,700 euro (RM545k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required