Volvo, Uber tunjuk XC90 autonomous versi produksi

Volvo, Uber tunjuk XC90 autonomous versi produksi

Volvo dan Uber telah menunjukkan sebuah kereta autonomous sedia untuk fasa pengeluaran yang menggunakan asas daripada XC90. Tidak seperti versi terdahulu, kereta baru ini datang terus dengan teknologi pemanduan sendiri penuh oleh Uber dan tidak perlu dipasang kemudian.

Ia adalah hasil terbaru untuk kerjasama antara dua syarikat yang telah dimeterai sejak tahun 2016, dan membawa Uber satu langkah lagi ke hadapan untuk memperkenalkan kereta pemanduan sendiri dalam rangkaian mereka. Uber juga memberitahu mereka tidak memerlukan pakar Uber untuk mengendalikan kenderaan ini di dalamnya.

Apabila berkata tentang kereta yang boleh bergerak sendiri, aspek keselamatan sentiasa dibahas. Oleh itu, kereta khas ini telah diperlengkap dengan pelbagai sistem sokongan stereng, brek dan bateri. Dalam waktu kecemasan sekiranya ada sistem utama yang gagal berfungsi, sistem sokongan ini akan bertindak terus menghentikan kenderaan.

Volvo, Uber tunjuk XC90 autonomous versi produksi

Projek ini juga akan membenarkan Volvo menggunakan konsep kenderaan autonomous asal untuk kenderaan autonomous mereka dari tahun 2020. Teknologi ini akan hadir pada model Volvo generasi seterusnya yang menggunakan asas SPA2, dan membolehkan ia bergerak sendiri dalam kawasan yang telah ditetapkan.

“Kami percaya teknologi pemanduan autonomous akan membenarkan kami memperbaiki lebih lagi ciri keselamatan, yang merupakan asas syarikat kami. Menjelang pertengahan dekad seterusnya, kami menjangka satu pertiga daripada semua kenderaan yang kami jual adalah kenderaan autonomous penuh,” kata presiden dan ketua pegawai eksekutif Volvo Cars, Håkan Samuelsson.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required