Volvo XC90 facelift 2020 – terima teknologi KERS, Twin Engine T8 dengan 420 hp; disertai model mild hybrid

Volvo XC90 facelift 2020 – terima teknologi KERS, Twin Engine T8 dengan 420 hp; disertai model mild hybrid

Volvo telah memperkenalkan SUV XC90 yang menerima sentuhan rekaan yang lebih segar dengan padanan enjin yang baharu dan lebih menjimatkan bahan api. Untuk pengetahuan, XC90 generasi kedua ini telah pun berada di pasaran global sejak 2014.

Bagi rekaannya, SUV perdana Volvo ini dipadankan dengan pilihan roda baharu, dengan warna luaran tambahan dan gril radiator yang disemak semula. Di dalamnya, rekaannya masih sama, namun Volvo mendakwa model facelift ini boleh ditempah dengan konfigurasi enam-tempat duduk baharu berbanding empat-, lima- dan tujuh- seperti yang sedia ada. Selain itu, ia masih kekal sama, walau pun model T8 Inscription ini menerima tombol gear yang lebih bergaya dengan Orrefors cyrstal.

Perubahan terbesar yang dilakukan adalah di bawah bonetnya. Untuk pertama kalinya, XC90 didatangkan dengan sistem brek pemulihan tenaga kinetik termaju, yang dipadankan bersama enjin plug-in sedia ada untuk mendapatkan penjana kuasa elektrifikasi baharu. Menurut pengeluar kenderaan Sweden itu, penjana kuasa ini menawarkan 15% bagi penjimatan bahan api dan pengurangan emisi dalam pemanduan.

Volvo XC90 facelift 2020 – terima teknologi KERS, Twin Engine T8 dengan 420 hp; disertai model mild hybrid

Varian Twin Engine T8 kini mampu menghamburkan 420 hp (meningkat dari 407 hp), juga menerima bateri baharu untuk memanjangkan jarak memandu sebanyak 15%, dan menampilkan pengecasan bateri termaju brake-by-wire. Teknologi ini juga ada didapati pada semua model 90 dan 60 Series.

Versi yang dipertingkatkan dengan kapasiti yang lebih kecil bagi Enjin Berkembar T8 plug-in hybrid juga menerima bateri baharu dan teknologi brake-by-wire. Seperti T8 PHEV yang paling berkuasa, sistem ini turut menawarkan 15% bagi jarak yang dipertingkatkan dan boleh didapati pada V60 dan S60. Turut dikhabarkan XC90 dengan B5 baharu bersama enjin petrol hibrid sederhana atau diesel juga bakal menyertai barisan ini, termasuk B6 petrol hibrid sederhana.

Bagi teknologi keselamatan aktif, XC90 yang turut mendatangkan Sistem Informasi Titik Buta dan Keselamatan Bandar kini menerima bantuan stereng – Keselamatan Bandar dengan Brek Auto yang masih menjadi satu-satunya sistem dalam pasaran yang mengesan pejalan kaki, penunggang basikal dan haiwan bersaiz besar.

Sistem Oncoming Lane Mitigation yang pertama diperkenalkan pada XC60 kini turut diperkenalkan pada XC90, sementara tekologi Cross Traffic Alert turut menawarkan brek auto. Dengan semua ini, ia melengkapkan lagi keselamatan pasif, menjadikan XC90 antara kereta yang paling selamat di jalan raya.

Sementara itu, XC90 juga merupakan kereta Volvo pertama yang menawarkan sambungan Apple Carplay yang kini turut serasi dengan Android Auto. Sistem infotainmen Sensus kini telah menjalani beberapa peningkatan, dan termasuk penstriman muzik Spotify untuk sesetengah pasaran.

Sejak dilancarkan, Volvo XC90 telah terjual lebih 320,000. Untuk XC90 facelift baharu ini, ia bakal memasuki produksi bermula Mei di kilang Torslanda di Sweden dan kini tempahannya telah mula diambil di semua pasaran Volvo seluruh dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required