Audi A8L kini di Malaysia – 3.0L TFSI quattro, RM880k

Audi A8L kini di Malaysia – 3.0L TFSI quattro, RM880k

Audi A8 generasi keempat kini dipamerkan di Audi Glenmarie, dan model spesifikasi tempatan yang dibawa masuk oleh Euromobil ini adalah A8 L 3.0 TFSI quattro.

Dalam bentuk asas, D5 berukuran 5,172 mm panjang, 1,945 mm lebar dan 1,473 mm tinggi, tapi untuk versi jarak roda yang lebih panjang, ia ditambah 130 mm, membuatkan ukuran bagi model biasa 2,998 mm menjadi 3,128 mm. Bukan itu sahaja, ia juga menambah ukuran bagi ketinggian sebanyak 12 mm.

Ciri luaran yang paling ditonjolkan untuk spesifikasi Malaysia termasuklah lampu utama Matrix HD LED dan lampu kombinasi belakang OLED, dengan kedua-dua unit hadapan dan belakang turut menampilkan isyarat membelok. Juga ditampilkan ialah cermin sisi auto-dimming, pakej luaran krom dan bumbung matahari panoramik. Menyerlahkan lagi gayanya dengan padanan roda aloi 15-jejari 19-inci yang dibaluti tayar siri 255/45.

Audi A8L kini di Malaysia – 3.0L TFSI quattro, RM880k

Untuk bahagian dalamannya, kemasan kulit upholstery Valcona, dengan material Alcantara pada headliner dan rak belakang. Bagi kemasannya pula, seksyen atas menerima sentuhan bebayang Natural Gray Brown Lime Artefact, sementara seksyen bawah pula dengan kemasan Dark Matte Brushed Aluminium.

Kokpit maya Audi dan paparan 12.3-inci turut ditampilkan, begitu juga dengan sistem navigasi MMI bersama respons sentuhan MMI. A8 L juga dilengkapi dengan lampu bacaan Matrix LED, pakej pencahayaan ambien/kontur, paparan utama dan antara muka telefon pintar/Bluetooth.

Selain itu, ia juga menampilkan sistem bunyi B&O Premium 3D, dengan antara muka muzik Audi dan kawalan pada bahagian belakang, bersama skrin sesentuh 5.7-inci yang membolehkan larasan untuk media/bunyi serta kawalan suhu. Konfigurasi tiga tempat duduk di bahagian belakang dengan dua daripadanya ada larasan kuasa.

Audi A8L kini di Malaysia – 3.0L TFSI quattro, RM880k

Ciri standard lain termasuklah suspensi udara adaptif dan stereng semua-roda dinamik, penebat haba untuk tingkap sisi dan belakang, sistem kawalan suhu empat-zon, dan pengaliran bagi tempat duduk hadapan dan belakang.

Kuasanya disalurkan untuk pacuan semua-roda menerusi enjin 3.0 liter V6 TFSI dengan sistem hibrid sederhana 48-voltan, yang menangkap tenaga kinetik dan menghantarnya ke bateri lithium-ion. Apabila bateri telah dicas penuh, ia membolehkan A8 dipacu dengan enjin dimatikan antara 55 dan 160 km/j hingga 40 saat, menambahkan lagi penjimatan bahan apinya.

Bagi aplikasi biasa, enjin ini menawarkan sehingga 340 hp pada 5,000 hingga 6,400 rpm dan tork 500 Nm dari 1,370 hingga 4,500 rpm, dipadankan dengan transmisi Tiptronic lapan-kelajuan, membolehkan A8 L melakukan pecutan dari 0-100 km/j dalam 5.7 saat dan mencapai kelajuan tertinggi sehingga 250 km/j. Penggunaan bahan api mengikut pemanduan kombinasi dianggarkan sebanyak 8.2 liter per 100 km.

Ciri bantuan pemanduan dan keselamatan termasuklah sistem keselamatan pre sense Audi yang memberikan brek kecemasan sendiri, Parking aid Plus dengan paparan 360-darjah dan kamera pandangan sekeliling, sementara beg udara termasuk sisi hadapan dan belakang dan di bahagian tirai. Turut didatangkan termasuklah amaran ketibaan lorong keselematam, bantuan menukar lorong serta amaran keluar dan kepekaan lintasan-trafik belakang.

Audi A8 L 3.0 TFSI ditawarkan dengan harga atas jalan RM879,900 tanpa insurans, dan didatangkan dengan waranti lima-tahun tanpa had perbatuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required