240,501 saman trafik tertunggak libatkan warga asing antara 2014-2018; Singapura catat rekod tertinggi

240,501 saman trafik tertunggak libatkan warga asing antara 2014-2018; Singapura catat rekod tertinggi

Dalam tempoh antara tahun 2014 hingga 2018, sebanyak 240,501 saman trafik tertunggak membabitkan warga asing dengan jumlah mencecah puluhan jutaan ringgit telah dicatatkan. Kenyataan ini disahkan oleh Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Azisman Alias, pada sidang media mengenai laporan prestasi setengah tahun dan op saman tertunggak warga asing (Ostwa IX) di Bukit Aman semalam.

Tanpa mendedahkan nilai sebenar saman tertunggak itu, beliau turut berkata, daripada jumlah itu, warga Singapura merekodkan jumlah tertinggi saman tertunggak membabitkan 136,601 saman dan yang paling banyak melakukan kesalahan jalan raya kerana mereka yang paling banyak keluar masuk ke negara ini. Diikuti dengan warga Brunei sebanyak 40,101 saman dan Thailand pula 24,651 saman.

“Saya akan berbincang dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Kementerian Pengangkutan bagi menetapkan polisi mengambil tindakan terhadap warga asing yang membuat kesalahan di negara ini seperti yang dilaksanakan Singapura yang tidak membenarkan kenderaan Malaysia masuk jika masih mempunyai saman tertunggak.

“Saman tertunggak itu melibatkan pelbagai kesalahan seperti memandu melebihi had laju, melanggar lampu isyarat dan tidak memakai tali pinggang keledar,” katanya menerusi laporan Bernama.

Harap kerajaan Malaysia lebih bertegas dalam menyelesaikan masalah ini dan tidak lagi berlembut dengan warga asing yang ‘makin naik lemak’ sebegini. Apa komen anda mengenainya? Kongsikan bersama kami dalam ruangan komen di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required