Hennessey Goliath 6×6 – keluaran terhad 24 unit saja

Hennessey Goliath 6×6 – keluaran terhad 24 unit saja

Syarikat pengubah suai dari Amerika Syarikat iaitu Hennessey Performance (HPE) selalu tidak menghampakan dengan hasil kerja mereka. Goliath 6×6 ini adalah contoh terbaru dan unit produksi pertamanya akan diserah kepada pemilik ladang kentang terbesar di Wisconsin, Bob Berrard.

Model ini menggunakan asas daripada trak pikap Chevrolet Silverado Trail Boss Z71, dan ia telah menerima ubah suai menyeluruh yang ekstrem termasuk tambahan gandar, roda dan set brek. Disebabkan ia sudah mempunyai dua gandar di belakang, suspensi serta ruang barangan juga perlu diubah. Tidak cukup dengan itu, ia ditinggikan lagi lapan inci dan menggunakan rim 20 inci yang dibalut tayar offroad 37 inci.

Untuk melengkapkan penampilannya, trak ganas ini dipasang dengan pelekat grafik khas, bersama rollbar, lampu LED dan bampar rekaan sendiri Hennessey. Untuk bahagian dalam pula, nama model ini disulam pada penyandar tempat duduk, mengingatkan penggunanya mereka sedang naik sebuah model yang istimewa.

Untuk enjin model contoh di dalam gambar ini yang menggunakan unit V8 6.2 liter dengan kuasa 420 hp dan 624 Nm tork secara terus dari kilang, ia hanya diusik sedikit sahaja, iaitu dengan perubahan salur udara serta sistem ekzos stainless steel. Itu sahaja sudah menambah 30 hp lagi. Selain daripada itu, HPE juga ada menawarkan pakej HPE700 Supercharged, yang datang dengan sistem supercharger 2.9 liter, dan menawarkan kuasa sebanyak 705 hp, ataupun naik taraf enjin lain untuk menghasilkan 808 hp.

Harga permulaan Goliath 6×6 ini adalah USD375,000 (RM1,542,637), dan ia termasuk dengan kenderaan asas yang akan diubah suai untuk menjadikannya istimewa. Kenderaan ini juga boleh dibeli oleh sesiapa sahaja dari mana-mana negara tetapi pengeluaran cuma terhad kepada 24 unit sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required