Subsidi petrol – batal ikut kapasiti enjin bawah 1,500 cc dan 125 cc, terus bagi wang kepada yang layak?

Subsidi petrol – batal ikut kapasiti enjin bawah 1,500 cc dan 125 cc, terus bagi wang kepada yang layak?

Apa jadi dengan rancangan skim subsidi petrol bersasar yang sepatutnya akan diumumkan oleh kerajaan? Dalam perkembangan terbaru, nampak gayanya rancangan asal untuk berikan subsidi ikut kapasiti enjin tidak akan diteruskan, lapor Malay Mail.

Menurut sumber dari KPDNHEP yang memberitahu akhbar berkenaan, sebaliknya, ia akan digantikan dengan cara lain, iaitu pemberian terus wang tunai kepada kelompok berpendapatan rendah yang telah tersenarai di dalam skim bantuan sara hidup (BSH). Tambah laporan itu lagi, kerajaan akan menilai semula kaedah pengagihan itu setiap suku tahun.

Ketika pembentangan belanjawan 2019, menteri kewangan Lim Guan Eng berkata kerajaan bercadang untuk memberikan subsidi minyak kepada pemilik kereta dan motosikal, masing-masing dengan kapasiti enjin di bawah 1,500 cc dan 125 cc – dengan subsiti 30 sen bagi setiap liter bagi RON95, masing-masing dengan had 100 liter dan 40 liter.

Subsidi petrol – batal ikut kapasiti enjin bawah 1,500 cc dan 125 cc, terus bagi wang kepada yang layak?

Keputusan untuk mengagihkan wang tunai kepada penerima yang layak, sama seperti yang dilakukan untuk skim BSH itu dicapai selepas perbincangan panjang yang menyaksikan pihak terlibat telah mempertimbangkan beberapa cadangan selama tempoh hampir setahun ini.

Ada ahli ekonomi yang berpendapat cara ini agak “sukar” dilaksanakan kerana terdedah kepada ketirisan sekiranya data penerima yang ada itu tidak dapat mengenal pasti kelompok sasaran yang sepatutnya. Ini selalunya akan menyebabkan mereka tidak mendapat manfaat seperti yang diinginkan, atau wang berkenaan disalurkan kepada mereka yang sepatutnya tidak layak menerima bantuan.

Bagaimanapun, sumber kementerian pula memaklumkan, kerajaan telah mengemaskini pangkalan data bagi kelompok BSH berkenaan, dengan maklumat pendapatan serta pemilikan kenderaan yang diperoleh dari data BSH dan juga JPJ. “Kami akan menggunakan senarai BSH berkenaan untuk menentukan siapa yang akan menerima subsidi wang tunai itu. Kita boleh membuat semak-silang dengan data JPJ. Dari situ, kita akan tahu maklumat pemilikan kenderaan. Mereka dari senarai itu yang tidak memiliki kenderaan tidak akan menerima subsidi ini,” jelas sumber yang sama.

Subsidi petrol – batal ikut kapasiti enjin bawah 1,500 cc dan 125 cc, terus bagi wang kepada yang layak?

Sumber lain pula menyatakan, kerajaan turut mempunyai kaedah lain untuk menapis senarai ini dan memberikan subsidi wang tunai kepada mereka yang benar-benar layak sahaja. “Ada cara lain untuk membuat semakan terhadap perkara ini. Tetapi itu kena tunggu pengumuman rasmi daripada menteri. Beliau akan jelaskan,” ujarnya.

Menteri Perdagangan Domestik dan Hal Ehwal Pengguna (KPNHEP), Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dijangka akan mengumumkan subsidi petrol dalam bentuk wang tunai ini pada Rabu, tetapi terpaksa ditangguh kerana beliau perlu hadir ke sesi Parlimen. Apa pun, kita perlu tunggu pengumuman rasmi daripada menteri berkaitan untuk tahu lebih lanjut tentang kaedah pelaksaan agihan subsidi petrol ini nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required