Indonesia rancang pengeluaran kereta elektrik baru

Indonesia rancang pengeluaran kereta elektrik baru

Banyak betul perkembangan berkaitan industri automotif di Indonesia kebelakangan ini. Terbaru, sebuah laporan Reuters menyatakan, seorang pegawai kanan dari Kementerian Industri Indonesia telah umumkan bahawa negara itu sedang merancang untuk mula mengeluarkan kereta elektrik pada 2022.

Dalam masa yang sama, negara itu juga sedang merancakkan pembangunan dan pengeluaran bateri EV, untuk memanfaatkan sumber asli nickel laterite ore yang banyak terdapat di sana. Bahan berkenaan diperlukan untuk pembuatan bateri lithium.

Syarikat seperti Toyota dan Hyundai sebelum ini pernah menyuarakan hasrat untuk mengeluarkan EV dari Indonesia; negara itu juga ketika ini merupakan hab pengeluaran kenderaan kedua terbesar di Asia Tenggara. Toyota bersedia melaburkan US$2 bilion (RM8.24 bilion) di sana bagi tempoh lima tahun – sebahagiannya akan digunakan untuk pengeluaran EV.

“Menjelang 2022, pengeluaran kenderaan elektrik sepatutnya dimulakan,” jelas Pengurus Besar, Logam, Jentera, Pengangkutan dan Elektronik di Kementerian Industri Indonesia, Airlangga Hartarto. Kerajaan juga telah mensasarkan pengeluaran EV untuk mencecah angka sekitar 20% dari jumlah pengeluaran kenderaan keseluruhan di sana pada 2025.

Sebagai insentif, kerajaan Indonesia menawarkan pengecualian cukai bagi syarikat-syarikat yang mengeluarkan bateri EV. “Kebelakangan ini ada beberapa syarikat bateri yang datang berjumpa dengan kementerian kami, tetapi masih diperingkat awal,” ujar Harjanto.

“Mereka melihat Indonesia mempunyai potensi besar untuk pembangunan produk berasaskan teknologi kenderaan elektrik disebabkan sumber bahan mentah yang kami miliki,” tambah beliau. Selain itu, Harjanto juga memaklumkan kerajaan Indonesia kini sedang membuat perincian akhir penilaian semula terhadap skim cukai kenderaan mewah untuk menggalakkan pengeluaran kenderaan dengan pembebasan karbon yang rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required